Paliwa pod stałym nadzorem

PB
opublikowano: 2010-12-17 09:24

PKN Orlen zastosował system kontroli i zapewnienia jakości oraz ilości transportowanych paliw.

Liczy się nie tylko jakość paliwa, ale i to w jaki sposób jest dostarczane

Rozwiązanie zapewnia producentowi stały monitoring i pełen nadzór nad dostawami oraz automatyzację przepływu informacji, a tym samym minimalizację ryzyka zbędnej ingerencji czynnika ludzkiego.

Wysiłek inwestycyjny koncernu sprawia, że benzyny bezołowiowe i oleje napędowe w pełni odpowiadają wymaganiom europejskim, a pod względem niektórych parametrów nawet je przewyższają. Składy chemiczne benzyn, olejów napędowych i autogazu koncernu dobierane są na podstawie najnowszych światowych badań. By tak wypracowana jakość została zachowana w całym ciągu dostaw z rafinerii do stacji, objęty jest on systemem badań i kontroli na każdym etapie. począwszy od produkcji, poprzez dystrybucję, magazynowanie, tarnsport i sprzedaż.

Szczególnie ciekawe rozwiązanie wprowadzono na etapie terminal — transport cysterną — stacja paliw, poprzez wdrożenie zestawu narzędzi informatycznych skompilowanych z urządzeniami elektronicznymi, w które wyposażone są pojazdy przewożące i stacje paliw. System opiera się na kontroli ilości i wartości przewożonych paliw. Składa się on m.in. z systemów GPS, GPRS, komputerów pokładowych i plomb elektronicznych.

Program został zaprojektowany w taki sposób, że działa na kilku płaszczyznach. Pierwszy poziom obejmuje bazę magazynową, gdzie następuje automatyczne pobieranie informacji dotyczących dowodów wydania paliwa. Kolejny etap to transport. W tym przypadku narzędzie pozwala planować i monitorować dostawy, a także optymalizować trasy i wykorzystanie pojazdów. Kolejny etap dotyczący dostawy i odbioru z cysterny, spełnia rolę potwierdzenia wykonania dostarczenia paliwa oraz kontroli tej operacji pod kątem ilości. W komorach cystern instalowane są czujniki potwierdzające, czy została ona na pewno opróżniona do końca.

Zadaniem zastosowanego systemu kontroli jest uszczelnienie dostawy paliw do stacji, a tym samym zapewnienie monitoringu i pełnej kontroli dostaw. Istotne jest także usprawnienie i automatyzacja przepływu informacji. Zgodnie z założeniami ilość paliwa załadowanego w bazie musi się zgadzać z ilością i jakością sprzedaną na danej stacji benzynowej.

Aby osiągnąć ten cel w systemie dystrybucji zaprojektowano liczne nowinki techniczne: komputery pokładowe, sensory monitorujące stan urządzeń, systemy łączności, plomby elektroniczne, identyfikatory wlewów, czujniki otwarcia klap, zaworów i pomiaru poziomu paliwa w komorach cystern.

Orlenowski system monitoringu wykorzystuje możliwości telefonii komórkowej i przesyłania danych GPRS. Przekaz satelitarny pozwala dyspozytorowi na bieżąco śledzić pozycję cysterny, jej trasę, czas przejazdu do konkretnej stacji, przebieg rozładunku na stacji, ilość zrzuconego paliwa itp. W przypadku nieuzasadnionych przystanków na trasie, prób otwierania klap cysterny w sytuacji niezgodnej z planem czy w miejscu innym niż stacja, braku identyfikacji zbiornika, przerwania rozładunku, braku akceptacji przez pracownika stacji czy innych okoliczności niezgodnych z zasadami, system zanotuje sytuację alarmową przypisaną do określonego pojazdu i kierowcy. Rejestrowana będzie także każda nielegalna próba zmiany ilości czy jakości paliwa. Wszystkimi informacjami zarządza centralny system i baza danych.

Stosowany przez koncern system monitoringu jest tak precyzyjny, że określa także czy dany typ produktu, np. olej napędowy, będzie wlewany do zbiornika przeznaczonego na to paliwo.

Dzięki systemowi można prześledzić komunikaty i alarmy, a w efekcie uzyskać informacje, czy występują nieprawidłowości, a jeśli tak, to jakiego rodzaju i precyzyjnie wskazać, kto jest za nie odpowiedzialny.

Zastosowane przez Orlen systemy pomiarowe, działają podobnie jak sondy w zbiornikach stacji paliw i pozwalają na bieżący pomiar ilości paliwa znajdującego się w komorze cysterny. Pozwalają to także na natychmiastowe odnotowanie każdego rozładunku paliwa nawet w najmniejszej ilości. Dane takie mogą być na bieżąco przekazywane do centrum dyspozytorskiego lub komórki kontroli wewnętrznej. Sondy kontrolują także opróżnienie komór cysterny, co pozwala na wyeliminowanie jakiejkolwiek pozostałości paliwa w komorach, a to z kolei zapobiega ewentualnemu pogorszeniu jakości produktu na skutek mikrozmieszań czyli niewielkich pozostałości paliwa z poprzedniej dostawy z paliwem załadowanym na nową dostawę.

Ciekawostką w systemie dostaw paliw jest także to, że dyspozytor oprócz wymienionych informacji, otrzymuje także dane o prędkości z jaką poruszał się pojazd, dynamice jazdy, a także czasie pracy kierowcy.

PKN Orlen wdrożył nowy system kontroli dystrybucji paliw.
PKN Orlen wdrożył nowy system kontroli dystrybucji paliw.
None
None