Czytasz dzięki

Pan Kleks sprawdzi się w biznesie

opublikowano: 11-06-2019, 22:00

Bohater książek Jana Brzechwy doczeka się prawdziwej akademii na Śląsku — z efektami specjalnymi

Trzytomowy cykl opowieści Jana Brzechwy oraz późniejszy film Krzysztofa Gradowskiego z główną rolą Piotra Fronczewskiego ciągle inspirują. Nie tylko dzieci — również świat biznesu. Grzegorz Pietraszewski, na co dzień współwłaściciel firmy leasingowej, odnalazł w ekscentrycznym profesorze materiał na współczesnego superbohatera i pomysł na biznes.

Właściciel firmy leasingowej planuje otwarcie centrum rozrywki,
edukacji i kultury inspirowanego postacią Pana Kleksa. W Europie podobnych
obiektów doczekały się już Muminki czy Dzieci z Bullerbyn (na fotografii
wizualizacja Bajki Pana Kleksa).
Zobacz więcej

PAN KLEKS SUPERBOHATEREM:

Właściciel firmy leasingowej planuje otwarcie centrum rozrywki, edukacji i kultury inspirowanego postacią Pana Kleksa. W Europie podobnych obiektów doczekały się już Muminki czy Dzieci z Bullerbyn (na fotografii wizualizacja Bajki Pana Kleksa). Fot. ARC

— To postać z potencjałem. Oglądamy zagraniczne superprodukcje o superbohaterach, a zapominamy, że mamy własnego — Pana Kleksa. Ideały i wartości, jakich uczy kolejne pokolenia dzieci, są uniwersalne. Mamy się czym chwalić — mówi Grzegorz Pietraszewski.

W grudniu biznesmen chce otworzyć w Katowicach centrum edukacyjno-kulturowe dla dzieci, rodziców i nauczycieli, którego głównym motywem będzie postać Pana Kleksa — Bajkę Pana Kleksa. Nie będzie to zwykły park rozrywki ani też muzeum, raczej… akademia (niczym z książki „Akademia Pana Kleksa”).

— Nazwaliśmy się „wytwórnią kultury, nauki i zabawy”, ponieważ Bajka Pana Kleksa będzie łączyć trzy funkcje — centrum edukacji, placówki kulturalnej i parku rozrywki. Szukaliśmy odpowiedniej nazwy, trudno było znaleźć określenie, które oddawałoby złożony charakter tego przedsięwzięcia — mówi Grzegorz Pietraszewski.

Bajka Pana Kleksa powstanie na 960 m kw. wynajmowanej powierzchni, w zrewitalizowanej dawnej fabryce porcelany, gdzie dzisiaj mieszczą się m.in. park technologiczny, firmy i galerie sztuki. Za przygotowanie wystawy stałej w katowickiej „wytwórni” odpowiada Fabryka Dekoracji (znana z ekspozycji „W Polsce Króla Maciusia” dla Muzeum Polin w Warszawie). Pomysłodawcy zapewniają, że w projekt zaangażowani są też spadkobiercy Jana Brzechwy, m.in. Krystyna Brzechwa, córka pisarza, i Krzysztof Gradowski, twórca adaptacji filmowej trylogii Brzechwy.

— Myślę o tym projekcie jako miejscu z misją. Jan Brzechwa dokonał rzeczy niezwykłej — stworzył świat, który urzekał, zaciekawiał i otwierał głowę. Przeniesienie tego świata do interaktywnej przestrzeni może zapalić tysiące dzieciaków do nauki — nauki, która może być naprawdę fajna. Idea projektu sięga daleko poza samą przestrzeń czy wystrój wnętrz i zakłada także promowanie wartości, które uosabiał Pan Kleks — otwartości, tolerancji, chęci odkrywania świata, podejmowania wyzwań i pokonywania przeszkód na życiowej drodze — mówi biznesmen.

Bajka Pana Kleksa dołączy do grona podobnych projektów na świecie, jak Muzeum Muminków w Tampere (Finlandia) czy Astrid Lindgren World w Vimmerby (Szwecja). W Polsce coraz popularniejsze są centra edukacji oblegane przez wycieczki szkolne (np.

Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
×
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Drugie życie starych bajek

Pomysł tworzenia muzeów postaci z dzieł literatury dziecięcej czy animacji nie jest w Polsce nowy — mamy już np. Muzeum Koziołka Matołka w Pacanowie. W Bielsku-Białej w 2020 r. ma zostać otwarte Centrum Bajki i Animacji przy Studiu Filmów Rysunkowych (SFR), w którym powstawały kreskówki „Bolek i Lolek” oraz „Reksio”.

— Trwa pierwszy etap inwestycji — remont i modernizacja Willi Rotha, zabytkowej siedziby Studia Filmów Rysunkowych. Jest on finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W drugim etapie zbudowany zostanie nowy budynek, główna siedziba Interaktywnego Centrum Bajki i Animacji przy SFR, według projektu Mirosława Nizio, który wcześniej współtworzył m.in. Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Żydów Polskich Polin. Liczymy na to, że tę część budowy uda się sfinansować z budżetu resoru kultury przy wsparciu miasta oraz być może urzędu marszałkowskiego — mówi Piotr Płatek ze SFR.

Centrum Kopernika w Warszawie), ale zwykle nie są inspirowane postaciami z bajek polskiej literatury.

— Nasz pomysł wpisuje się w światowy trend nowoczesnych placówek edukacyjnych, które potrafią oderwać dzieci od smartfonów czy komputerów — uważa Grzegorz Pietraszewski.

Bajka Pana Kleksa będzie podzielona na kilka stref tematycznych: Bajkową Strefę Wejścia, Akademię Pana Kleksa, Podróże Pana Kleksa, Świat Nauk Ścisłych, Prawe Oko i Tajemną Strefę Przyrody.

— W każdej z nich czeka na dzieci wiele aktywności, elementów grywalizacji i interaktywnych eksponatów — informuje Grzegorz Pietraszewski.

Liczy na to, że połączenie zabawy, nauki i misji kulturowej to recepta na przyciągnięcie tłumów gości.

— Wstęp będzie biletowany, aczkolwiek naszym nadrzędnym celem jest edukacja przez zabawę. Naszą misją jest odciągnięcie dzieci od smartfonów i telewizji. Dodatkowo chcemy zaangażować w projekt społeczność lokalną — aktorów, piosenkarzy, poetów, iluzjonistów, animatorów kultury, naukowców — mówi Magda Ćwieląg, dyrektor projektu w Bajce Pana Kleksa, dodając, że projekt finansowany jest z „prywatnych nakładów grupy ludzi, którzy dostrzegli potrzebę utworzenia takiego miejsca na Śląsku”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane