Pandemia zaczerwieniła ranking dilerów

opublikowano: 28-04-2021, 20:00
aktualizacja: 29-04-2021, 09:58

Zwycięzcą najnowszego zestawienia polskich dilerów samochodów jest Grupa Cichy-Zasada. Większość firm skończyła rok pod kreską. Wyjątków jest niewiele. Najwięcej w Toyocie.

DCG Dealer Consulting Group oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikowały kolejną listę największych polskich dilerów i grup dilerskich. Liderem rynku w 2020 r. została Grupa Cichy-Zasada. Za pośrednictwem 45 salonów, dziewięciu marek w 12 polskich miastach sprzedała blisko 21,3 tys. nowych samochodów. Wyprzedziła (o blisko 7 tys. sztuk) zeszłorocznego lidera, Grupę PGD-IP, która w 35 salonach 13 marek sprzedała nieco ponad 14,3 tys. aut. Na trzeciej pozycji — podobnie jak rok temu — uplasowała się Grupa Plichta. 20 salonów wchodzących w jej skład i specjalizujących się w autach Grupy VW i Volvo sprzedało blisko 12,8 tys. aut.

— Przed dwoma laty, obserwując wzrosty sprzedaży, uzasadniona wydawała się teza, że w ciągu 3-4 lat wszyscy dilerzy z czołowej dziesiątki zakończą miniony rok na poziomie przynajmniej 10 tys. nowych aut. Koronawirus wywrócił te prognozy. Udało się to tylko trzem pierwszym firmom — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Listę 50 największych dilerów zamyka Europoldervice/Auto Nobile/Nobile Motors. Grupa wróciła na listę TOP50 po roku nieobecności, w czym pomógł jej nowy salon Mercedesa w Kielcach (jedyny punkt tej marki w województwie świętokrzyskim). Z jej pięciu obiektów w trzech miastach wyjechało niespełna 2,2 tys. samochodów.

Łączna sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2020 r. w gronie największych 50 polskich dilerów (bez salonów producenckich) wyniosła nieco ponad 240,5 tys. aut i była mniejsza r/r o 16,4 proc. Winna jest oczywiście pandemia i wynikające z niej ograniczenia. TOP 50 i tak jest w niezłej sytuacji w porównaniu z całym rynkiem aut osobowych, który w 2020 r. zaliczył spadek sprzedaży nowych o prawie 22 proc. (nabywców znalazło 488 tys. nowych aut).

Rok na minusie

Na tegorocznej liście dominowała czerwień. Spadek odnotowało 45 firm z listy. Największy — bo blisko o 35 proc. — Grupa PTH, spadając z 4. miejsca na 6. Ponad 32,6 proc. spadku zanotował też tegoroczny wicelider — Grupa PGD-IP. To był jeden z powodów utraty złota na rzecz Grupy Cichy-Zasada, której sprzedaż spadła o 23 proc. Tylko pięć firm w zestawieniu znalazło się nad kreską — to wynik bez precedensu w historii TOP50. Na szczególną uwagę zasługuje nr 7 tegorocznego zestawienia, czyli Grupa Krotoski, która w 2019 r. zajęła 11. miejsce. Łódzkiemu dilerowi wystarczyło zaledwie 12 miesięcy, aby ponownie znaleźć się w TOP10, tym razem wyłącznie pod własną marką (do lata 2019 r. jako Krotoski-Cichy). To także jedyny diler w najlepszej dziesiątce, któremu udało się pozostać nad kreską —sprzedał 8,4 tys. aut, o 5,58 proc. więcej niż w 2019 r.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Firmą z największym, bo ponad 17-procentowym, wzrostem r/r okazał się kielecki diler Toyoty i Lexusa — Toyota Romanowski. Dzięki świetnym wynikom — ponad 4,4 tys. aut — firma awansowała o 10 pozycji i znalazła się na 18. miejscu. Ma szansę na dalszą wspinaczkę — we wrześniu 2020 r. uruchomiła w Krakowie jeden z największych w Europie salonów Toyoty i Lexusa.

Pod kreską:
Pod kreską:
Aż 45 z 50 firm w tegorocznym rankingu największych dilerów samochodowych w Polsce zakończyło wynikami gorszymi niż rok wcześniej.
Tomasz Warszewski

Japoński sposób

Aż trzy z pięciu firm, którym udało się zamknąć 2020 r. na plusie, to sprzedawcy aut koncernu Toyoty. Zdaniem Wojciecha Drzewieckiego to nie przypadek.

— Zdecydowały o tym trzy czynniki. Pierwszy to lokalna, nieoparta na reeksporcie polityka sprzedaży. Reeksport był mocno utrudniony przez ograniczenia w przemieszczaniu się, co odczuli przede wszystkim ci, którzy sprzedawali za granicę. Drugi to dostępność aut. Większość producentów miała z nią problem, ale Toyota najmniejszy. Trzeci to rosnąca popularność napędu hybrydowego, a Toyota ma największą ofertę modeli z takim napędem — mówi Wojciech Drzewiecki.

Jakie marki przewijały się na liście TOP 50 najczęściej? Dominowali dilerzy związani z Grupą Volkswagena — aż 17. Dalej kolejno: Toyota — 12 dilerów, Fiat i SEAT — po 11 oraz Hyundai reprezentowany przez 10. Grupą z największą liczbą marek (15) pozostaje PTH, a „jedynakiem” — wrocławski Gall-ICM z jednym salonem Skody. Swoją drogą niewielki zasięg nie przeszkodził jednak dilerowi w sprzedaniu 2,7 tys. nowych aut i zajęciu 38. miejsca.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane