Papierosy: ceny trafią na paczki

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 2000-04-04 00:00

Papierosy: ceny trafią na paczki

Od połowy kwietnia British American Tobacco Polska rozpocznie — jako jedna z pierwszych firm w branży — druk ceny detalicznej na paczkach papierosów. Jest to efekt wprowadzonego przez Ministerstwo Finansów systemu maksymalnych cen detalicznych. Po 1 czerwca papierosy nie będą mogły być sprzedawane po cenach wyższych niż widniejąca na opakowaniu.

Do 31 maja 2001 roku będą sprzedawane również papierosy bez nadrukowanej ceny. Po tym terminie zarówno hurtownicy, jak i detaliści, sprzedając papierosy bez wydrukowanej ceny detalicznej, będą płacili podatek akcyzowy, niezależnie od zapłaconego przez producenta.

Od 1 czerwca resort finansów wprowadzi również, w miejsce dotychczasowej kwotowej akcyzy, różnej dla poszczególnych segmentów papierosów, jednolity system kwotowo-procentowy. Jest to pierwszy krok w dostosowywaniu systemu akcyzowego do regulacji unijnych. Akcyza będzie składać się z dwóch części — stałej kwoty, w wysokości 37,5 zł dla 1000 sztuk papierosów (od października 42 zł) oraz procentowej — 25 proc. maksymalnej ceny detalicznej papierosów, wydrukowanej na paczce.

W tym roku będą dwie podwyżki akcyzy — 13 proc. w czerwcu i 7 proc. w październiku. AN