Paragon do prześwietlenia

opublikowano: 26-03-2013, 00:00

VAT: Minister finansów zmienił wymagania i handlowcy nie wiedzą, jak po 1 kwietnia opisywać sprzedawane towary na paragonach z kas fiskalnych. Eksperci zapowiadają spory ze skarbówką

Nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących jest już znane, opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zacznie obowiązywać za kilka dni, 1 kwietnia. Minister finansów uporządkował w nim regulacje zawarte w przygotowanych wcześniej kilku projektach rozporządzeń. Połączył je, aby — jak tłumaczy — zwiększyć czytelność przepisów i wyeliminować powtórzenia. Nie wszystko jednak wydaje się takie jasne. Dotyczy to nawet samego paragonu.

Zabawka czy klocki

Paragon fiskalny będzie musiał zawierać minimum 18 rodzajów danych, w tym tak oczywiste, jak dane identyfikujące podatnika, czas transakcji, cena towaru, usługi czy kwota podatku od towarów i usług (VAT). Nowe będą trzy elementy. Dokument ten ma być oznaczany nagłówkiem „Paragon fiskalny”. Poza tym należy na nim podawać wartość stosowanych rabatów lub narzutów, a także NIP nabywcy (na jego żądanie).

W ocenie Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHID), nie jest to najszczęśliwszy pomysł. Taki przepis zapowiada nowe koszty, związane z ewentualnymi korektami błędnie podawanego NIP, bo nie ma możliwości wystawiania korekty paragonu, jak w przypadku faktury korygującej. Według POHID, lepiej byłoby wprowadzić przepisy pozwalające uznać paragon za fakturę.

Minister finansów (MF) nie uwzględnił tych argumentów. Według niego, podawanie NIP kupującego ma umożliwić podatnikom wystawianie za pomocą kasy paragonu, który pełniłby rolę tzw. faktury uproszczonej, przewidzianej dla transakcji, w których należność nie przekracza łącznie kwoty 450 PLN albo 100 EUR. Nie przyjął także niektórych innych postulatów, zgłaszanych do rozporządzenia w trakcie konsultacji społecznych nad jego projektem. Jedna z takich propozycji dotyczy zmiany zasad określania na paragonie nazwy sprzedanego towaru lub usługi. Od 1 kwietnia ma ona pozwalać na ich jednoznaczną identyfikację. Obecnie wymaga się, aby umieszczano nazwę towaru lub usługi i ewentualnie ich opis stanowiący rozwinięcie tej nazwy. POHID, a także inni eksperci nazywają to niepotrzebnym wymogiem. Przepis jest też nieczytelny.

Nie ułatwia odpowiedzi na pytania, np. czy wystarczy wpisać „kwiaty”, nie precyzując, że chodzi o różę ciętą, albo poprzestać na „zabawce”, nie informując, że sprzedano klocki albo puzzle. Paragon służy celom fiskalnym i to, co na nim się znajduje, ma przede wszystkim znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Treść paragonu powinna pozwalać na identyfikację rodzaju i kategorii sprzedawanego przedmiotu, istotnego dla oceny prawidłowości zastosowanej przez podatnika stawki podatku czy zwolnienia z niego.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlatego w trakcie konsultacji proponowano utrzymać obecne brzmienie przepisu albo doprecyzować, że chodziłoby o nazwę pozwalającą na przyporządkowanie odpowiedniej stawki VAT do danego towaru czy usługi. Eksperci spodziewają się sporów z organami podatkowymi.

Sformalizowane reklamacje

Nielekko też będzie w przypadku składania przez kupujących reklamacji. Co prawda, nareszcie prawnie uregulowano zasady korygowania obrotu w takich przypadkach, ale nakładają one dodatkowe obowiązki. W kasach fiskalnych nie będą rejestrowane zwrócone towary oraz uznane reklamacje towarów i usług.

Jeśli takie sytuacje będą oznaczały zwrot całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, podatnicy mają prowadzić odrębną ewidencję. Będzie ona bardziej sformalizowana (obecnie stosuje się własne, podręczne zapiski). Ponadto rozporządzenie zobowiązuje sprzedawców do sporządzania protokołów przyjęć zwrotów i uznania reklamacji. Przedsiębiorcy mają jednak czas na wprowadzenie zmian. Zgodnie z przepisami przejściowymi, do 30 września 2013 r. podatnicy mogą prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z przepisami obowiązującymi na 31 marca 2013 r.

Co reguluje nowy akt

Wchodzące w życie 1 kwietnia rozporządzenie określa:

sposób prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących warunki używania przez podatników kas fiskalnych termin zgłoszenia kasy do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, rodzaje dokumentów, które są prowadzone lub składane w związku z używaniem kasy, oraz wzory tych dokumentów — 7 dni od chwili fiskalizacji urządzenia (jego uaktywnienia przez serwisanta) warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas mające znaczenie dla ewidencjonowania oraz warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące taki serwis terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas (z wyjątkami nie rzadziej niż co 2 lata)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane