Parki handlowe kontynuują natarcie

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2025-07-22 13:35

Ekspansja parków handlowych, modernizacja centrów, powrót dużych inwestycji - rynek nieruchomości handlowych trzyma się mocno. Nowa podaż w 2025 r. ma szansę przebić świetny wynik z poprzedniego roku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się

– jaką łączną powierzchnię mają obiekty handlowe w budowie

– ile galerii jest w trakcie modernizacji

– jaka wartość mogą uzyskać portfele parków handlowy w toczących się transakcjach

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce przybyło 1,6 mln m kw. powierzchni najmu w postaci nowych parków handlowych i centrów convenience, w porównaniu do 530 tys. m kw. w tradycyjnych centrach handlowych. Nie oznacza to jednak stagnacji w segmencie centrów. Choć ten rynek jest już w dużej mierze nasycony, obserwuje się intensywną falę modernizacji i kolejne rozbudowy istniejących galerii. W minionych pięciu latach około 7 proc. obiektów przeszło takie zmiany - wynika z analizy JLL.

W połowie czerwca 2025 r. w budowie pozostawało 560 tys. m kw., z czego 87 proc. to parki handlowe i centra convenience. Jest więc szansa na poprawę wyniku z 2024 r., kiedy na polski rynek handlowy dostarczono prawie 595 tys. m kw. nowej powierzchni, co było najlepszym rezultatem od siedmiu lat. W segmencie centrów handlowych sześć spośród istniejących obiektów było w trakcie rozbudowy.

– Trendem dominującym w przypadku centrów handlowych jest jakość, a nie ilość – rynek koncentruje się na dopasowaniu oferty do ewoluujących potrzeb konsumentów. Z kolei nowe parki handlowe odpowiadają za uzupełnianie braków na handlowej mapie Polski. Choć handlowa mapa kraju coraz bardziej się zapełnia, nadal istnieją lokalizacje z potencjałem, jednak ich identyfikacja wymaga precyzyjnej analizy i dokładnego planowania – mówi Maciej Kotowski, dyrektor działu doradztwa i badań w JLL.

W ciągu ostatnich pięciu lat zaszła też zmiana jeśli chodzi o ofertę obiektów handlowych. W centrach handlowych rośnie obecność gastronomii, rozrywki i sieci drogeryjnych. Coraz częściej pojawiają się tam również dyskonty niespożywcze, które początkowo wypełniały luki po pandemii, a dziś tylko nieliczne centra nie mają jeszcze takich najemców. Równolegle ewoluują także parki handlowe, w których rośnie znaczenie usług i gastronomii, a także pojawiają się nowe sklepy modowe i drogerie.

– Najlepiej funkcjonujące parki, zwłaszcza w pobliżu dużych miast, mają potencjał przyciągania nowych marek, dotychczas obecnych wyłącznie w tradycyjnych galeriach, co może znacząco wpłynąć na dalszą dywersyfikację oferty i rozwój tego segmentu rynku – prognozuje Dagmara Filipiak, dyrektorka agencji retail w JLL.

Sektor nieruchomości handlowych ponownie zyskuje też na znaczeniu na rynku inwestycyjnym.

– W najbliższym czasie spodziewane są transakcje większych portfeli parków o wartości sięgającej nawet 100 mln EUR, a także pojawienie się nowych graczy inwestycyjnych, w tym podmiotów z regionu CEE oraz inwestorów krajowych, co może otworzyć nowe, atrakcyjne możliwości również dla centrów handlowych – prognozuje Agnieszka Kołat, dyrektorka wykonawcza w JLL.