Parlamentarzyści znów namieszali w autach

Marcin Chomiuk
06-04-2005, 00:00

Samochód samochodowi nierówny — wie o tym każdy przedsiębiorca, który próbował lub kupił auto dla firmy.

Prace nad zmianami do ustawy o VAT weszły w krytyczną fazę. W najbliższych dniach zajmie się nimi Senat. Najprawdopodobniej zmiany wejdą w życie od 1 czerwca 2005 r. Jedną z najbardziej drażliwych kwestii jest sprawa odliczenia podatku VAT od zakupu pojazdów.

Obecna regulacja

Obowiązujące w omawianym zakresie przepisy doczekały się największej fali krytyki. Trudno się temu dziwić, skoro dla celów odliczenia naliczonego podatku samochodami ciężarowymi są najmniejsze samochody pozbawione tylnej kanapy i zaopatrzone w kratkę, zaś nie są nimi ciągniki siodłowe. Ministerstwo Finansów musiało się więc bardzo nagimnastykować w swoich oficjalnych interpretacjach, aby spróbować ograniczyć problem, który powstał w wyniku tego bubla legislacyjnego. Zmiany były konieczne.

Jednak majstrując przy omawianych przepisach posłowie i senatorowie stąpają po grząskim gruncie. Próbując poprawić przepisy mogą łatwo spowodować, iż nowa regulacja będzie niezgodna z prawem wspólnotowym. Wynika to z faktu, iż ograniczenie odliczenia podatku naliczonego jest absolutnym wyjątkiem. Polska weszła do Unii Europejskiej z określonym zakresem wyłączeń i od 1 maja 2004 r., nie może wprowadzać kolejnych bez zgody organów UE. Takiej zgody nie uzyskaliśmy przed omawianą zmianą ustawy, więc przepisy, które w jakimkolwiek zakresie ograniczyłyby możliwość odliczenia VAT w porównaniu z tzw. wzorem Lisaka, będzie stosunkowo łatwo podważyć.

Odliczenie częściowe

Za korzystną zmianę należy uznać zwiększenie limitu odliczenia podatku VAT w przypadku zakupu samochodów osobowych z 50 do 60 proc. Limit ten został podwyższony także w zakresie maksymalnej kwoty odliczenia z 5000 do 6000 złotych. Wskazane limity dotyczą również podmiotów, które zdecydują się na wzięcie samochodów w leasing.

Kolejną korzystną zmianą jest wyraźne wskazanie w przepisie, że prawo do odliczenia całego podatku VAT od zakupu samochodów osobowych mają nie tylko leasingodawcy, ale także podmioty prowadzące działalność w zakresie wynajmu i dzierżawy samochodów.

Ciężarówka czy osobowy

Projektowane przepisy powinny jednoznacznie uregulować status samochodów dostawczych. Zmiany gwarantują prawo do odliczenia całej kwoty VAT od zakupu i leasingu samochodów o masie całkowitej równej lub większej niż 3,5 tony. Dążą one także do zagwarantowania prawa do pełnego odliczenia w przypadku zakupu i leasingu samochodów, w przypadku których nie ma wątpliwości, że nie będą pełnić funkcji samochodu osobowego, np.: pick-upy, samochody wielozadaniowe, vany czy samochody specjalne określone w dodatkowym załączniku do ustawy o VAT.

Niestety sposób regulacji tych przepisów to jednocześnie jeden z większych mankamentów omawianych propozycji zmian. W porównaniu z projektowanymi przepisami, wzór Lisaka należy uznać za jasne i proste rozwiązanie. Ustawa wprowadza aż 7 kategorii wyjątków od podstawowego ograniczenia prawa do odliczenia VAT, w których m.in. wymienia te pojazdy, które choć mają dopuszczalną masę całkowitą poniżej 3,5 t, to jednak korzystają z prawa do pełnego odliczenia VAT. Dodatkowo, w wielu wypadkach w celu określenia, o jakie pojazdy chodzi, projektowane przepisy VAT odwołują się do prawa o ruchu drogowym, a więc drobiazgowych i skomplikowanych przepisów o homologacji pojazdów.

Kratki nadal w modzie

Nie znikną także samochody z kratkami. Ustawa nadal pozwala na odliczenia VAT od takich samochodów, tyle że opisuje je nie wzorem Lisaka, a definiując tzw. część przeznaczoną do przewożenia ładunków.

Mankamenty rozwiązania

Niewątpliwymi minusami omawianych rozwiązań jest to, iż wprowadzają one w stosunku do niektórych pojazdów konieczność przejścia dodatkowych badań technicznych w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Celem tych badań jest potwierdzenie, że spełniają one parametry techniczne, które warunkują odliczenie całej kwoty VAT.

Dużym problemem może być fakt, iż podatnicy korzystający z samochodów w leasingu będą się posługiwali trzema kategoriami pojazdów — tymi przyjętymi do używania przed 1 maja 2004 r., samochodami, które były wzięte w leasing pod rządami wzoru Lisaka oraz samochodami wziętymi w leasing po 1 czerwca 2005 r. Niestety nowe przepisy nie wprowadzają przepisów przejściowych w zakresie prawa do odliczenia VAT od samochodów wziętych w leasing w starym stanie prawnym. Pozostaje jedynie wiara, iż prawa nabyte podatników będą respektowane.

Marcin Chomiuk menedżer szef zespołu VAT dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Chomiuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Parlamentarzyści znów namieszali w autach