Czytasz dzięki

PARP daje firmom więcej czasu na projekty

opublikowano: 18-03-2020, 22:00

Agencja wydłuża terminy konkursów i już realizowanych przedsięwzięć. Eksperci radzą firmom: nie czekajcie na ostatnią chwilę

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wdraża pakiet rozwiązań przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Obejmuje on m.in. możliwość wydłużania naborów dotacyjnych, a także wprowadzania zmian w projektach. W grę wchodzi też zawieranie aneksów do umów o dofinansowanie. Mogą one przewidywać np. wydłużenie okresu realizacji projektu, terminu składania wniosków o płatność lub zmiany spodziewanych efektów przedsięwzięcia.

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji
przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że agencja stosuje się do rekomendacji MFiPR
i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów.
Zobacz więcej

FRONTEM DO MŚP:

Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że agencja stosuje się do rekomendacji MFiPR i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom beneficjentów. Fot. Marek Wiśniewski

Celowana terapia

Małgorzata Jarosińska-Jedynak, szefowa MFiPR, zastrzega jednak, że działania wskazane w rekomendacjach jej resortu nie są „lekarstwem aplikowanym wszystkim bez wyjątku”.

— To precyzyjnie celowana terapia, którą można zastosować po analizie każdego przypadku. Konieczne jest działanie siły wyższej, a za taką uznajemy pandemię koronawirusa — wyjaśnia minister funduszy.

PARP wydłużyła m.in. konkursy dla MŚP, które chcą wdrażać wyniki prac B+R. Trzy nabory z poddziałania 3.2.1 POIR („Badania na rynek”) ruszą pod koniec marca. Pierwotnie miały zakończyć się 23 kwietnia, termin został wydłużony do 12 maja. Łączny budżet wiosennej edycji programu wynosi 750 mln zł. Podobnie wygląda sytuacja z konkursami dotacyjnymi na ekspansję zagraniczną.

— Pandemia koronawirusa będzie miała wpływ na realizację znaczącej liczby wspomnianych projektów. W zasadzie wszystkie imprezy odbywające się w krajach zagrożonych koronawirusem są odwoływane i odkładane. Stosujemy się do rekomendacji MFiPR i wychodzimy naprzeciw beneficjentom. Jednocześnie uspokajamy ich, żeby nie obawiali się konsekwencji związanych z niespełnieniem wymaganych dotychczas wskaźników i rozwiązywania umów o dofinansowanie — podkreśla Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.

Różne warianty

Wyjaśnia, że eksperci PARP będą we współpracy z beneficjentami wprowadzali zmiany do projektów, ewentualnie zawieszali ich realizację na jakiś czas i wydłużali prowadzone przedsięwzięcia.

— Jeżeli termin imprezy odsuwa się w czasie, przedsiębiorcy mogą podpisać aneks do umowy o dofinansowanie w momencie, gdy ten termin będzie już ustalony. Mogą też zdecydować się na udział w innym wydarzeniu lub nawet zmienić docelowy rynek ekspansji. Kolejny wariant: wnioskodawca, który zaliczył minimalną liczbę imprez z branżowego programu promocji, będzie mógł zrezygnować z innych spotkań, jeżeli nie widzi szans na ich realizację — wylicza Arkadiusz Dewódzki.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Nie wyklucza również wydłużenia konkursu dotacyjnego z działania 1.2 POPW („Internacjonalizacja MŚP”). Firmy mogą powalczyć w nim o wsparcie w dwóch rundach. Pierwsza zakończy się 4 maja, druga 7 września.

— Będziemy śledzić zainteresowanie przedsiębiorców tymi konkursami i reagować adekwatnie do sytuacji. W razie potrzeby firmy dostaną więcej czasu na składanie wniosków — zapowiada Arkadiusz Dewódzki.

Z takiej możliwości korzystają już przedsiębiorstwa otwarte na współpracę ze Skandynawami. PARP wydłużyła o półtora miesiąca konkursy w ramach programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje”. Z podejmowaniem podobnych decyzji nie zwlekało też Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dotyczą one naborów GameINN (dotacje z działania 1.2 POIR dla firm z branży gier wideo) i projektów aplikacyjnych (granty z poddziałania 4.1.4 POIR na badania przemysłowe i prace rozwojowe prowadzone wspólnie przez firmy i naukowców). Wnioski można składać odpowiednio do 17 i 27 kwietnia.

— Większość projektów, nad którymi od dłuższego czasu pracowali przedsiębiorcy, jest prawie na ukończeniu. Warto, aby przedstawiciele biznesu nie czekali z nimi na ostatnią chwilę. Instytucje prowadzące nabory szybko zareagowały na trudną sytuację. Ich eksperci w sposób zdalny oceniają przedsięwzięcia, a strumień pieniędzy unijnych sprawnie płynie do beneficjentów — podkreśla Bogusława Mazurek, dyrektor w Crido.

Radzi, aby wnioskodawcy wykorzystali dodatkowy czas, jaki dostali od instytucji, na przeorganizowanie zespołów, które pracują nad dokumentacją konkursową, a także zweryfikowali założenia projektów i uwzględnili w nich nowe ryzyko biznesowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy