PARP dał 9 mln zł na wdrożenia

Kamil Kosiński
opublikowano: 2003-10-29 00:00

Coraz więcej instalacji typu CRM jest dotowanych przez PARP. Większość firm wdrażających te aplikacje nie odczuło jednak wzmożonego popytu.

Nieco ponad 9 mln zł dotacji otrzymały polskie firmy na wdrożenia systemów CRM w ramach programu „Innowacje i technologie dla rozwoju przedsiębiorstw”, prowadzonego przez Polską Agenecję Rozwoju Przedsiębiorczości. Tak przynajmniej wynika z obliczeń spółki Macrosoft dotyczących okresu lipiec 2002 r.–sierpień 2003 r. Pod pojęciem CRM uwzględniono w nich m.in. aplikacje z zakresu obsługi klienta, obiegu dokumentów i komputerowej rejestracji pacjentów.

Całkowita wartość dofinansowanych projektów była większa niż te 9 mln zł, które przeznaczyła na nie PARP. Agencja nie dofinansowuje zakupu licencji i sprzętu, a jedynie prace wdrożeniowe i szkolenia. Do tego zakłada, że udział dotacji w całkowitym koszcie projektu nie może przekroczyć 60 proc. Ponieważ jednak większość firm ubiegających się o dotacje otrzymywała je w maksymalnym wymiarze, całkowitą wartość projektów dofinansowywanych w pierwszym roku funkcjonowania programu można oszacować na 15 mln zł.

— Jeżeli przedsiębiorstwo chce uzyskać dotację do 5 tys. EUR, wystarczy, że przedstawi agencji jedną ofertę firmy informatycznej. Jeśli ma to być więcej niż 5 tys. EUR, to musi przedstawić trzy takie oferty i uzasadnić, dlaczego wybrało tę, a nie inną. Powoduje to, że firmy biorą dotacje maksymalnie zbliżone do progu 5 lub 10 tys. EUR, stanowiącego maksymalną kwotę dofinansowania. Ubieganie się o dotację wysokości np. 5,3 tys. EUR wymaga bowiem tyle samo zachodu co zabiegi o 10 tys. EUR — tłumaczy Krzysztof Bednarz, kierownik działu handlowego i marketingu w Macrosofcie Wrocław i jednocześnie autor analizy.

Wszystkie wdrożenia były przeprowadzane w małych firmach. O pieniądze z programu „Innowacje i technologie dla rozwoju przedsiębiorstw” mogą się ubiegać tylko te firmy, które są małymi lub średnimi przedsiębiorstwami w rozumieniu ustawy Prawo działalności gospodarczej z 19 listopada 1999 r.

Zdaniem dostawców, dotacje nie spowodowały jednak wielkiego boomu na rynku aplikacji CRM przeznaczonych dla mniejszych przedsiębiorstw.

— Dzięki dotacji sprzedaliśmy CRM do pięciu klientów. Bez dotacji do 30 — twierdzi Marcin Jaźwiński z Simple.

— Akredytacja w programie „Innowacje i technologie dla rozwoju przedsiębiorstw” pomaga na etapie poszukiwania klienta. Jednak często szansa na dotację nie zostaje wykorzystana. Małe firmy kupują często licencje na 2-3 użytkowników, a to za mało, aby przekroczyć minimalny próg wartości projektu, który może uzyskać dofinansowanie — zauważa Andrzej Szymczyk, dyrektor handlowy NetCRM.