Partnerzy handlowi i inwestycyjni konkurenci

MAG
opublikowano: 13-12-2006, 00:00

Wymiana handlowa z Indiami rośnie. To dobra wiadomość. Gorsza, że rywalizujemy o przyciągnięcie inwestorów.

W ubiegłym roku obroty handlowe Polski z Indiami wzrosły o niemal 44 proc., do 568,25 mln USD (1,6 mld zł). Eksport skoczył o 138,2 proc., do 200,82 mln USD, dzięki czemu ujemne saldo Polski spadło z 220 do niecałych 170 mln USD. Co ciekawe, równie dynamiczny wzrost eksportu Polska zanotowała także w 2003 r. Jednak wartość importu z Indii pozostaje dwukrotnie wyższa od eksportu.

— Obroty handlowe rosną od trzech lat. W tym roku nie będzie gorzej. Po trzech kwartałach wymiana handlowa sięga 495 mln USD i jest o niecałe 70 mln USD niższa niż w całym 2005 r. — ocenia Srikumar Menon, drugi sekretarz ambasady Indii.

Polska importuje m.in. herbatę, kawę, tytoń, pieprz, bawełnę, narzędzia i elektronikę użytkową, maszyny tekstylne i narzędziowe. Do Indii wysyłamy głównie wyposażenie dla elektrowni, elementy dla branży kolejowej, maszyny stosowane w przemyśle węglowym, statki i ich silniki, węgiel koksowy, siarkę, olej rzepakowy, chemikalia, farmaceutyki oraz metale.

Choć firmy hinduskie coraz więcej inwestują (w 2005 r. wydały za granicą 1,3 mld USD), Indie pozostają atrakcyjnym rynkiem dla inwestorów zagranicznych. W 2005 r. ten kraj przyciągnął niemal 6,6 mld USD bezpośrednich inwestycji zagranicznych, podczas gdy Polska — 7,7 mld USD, wynika z danych UNCTAD. Indie są ex aequo na trzecim miejscu z Niemcami na przygotowanej przez Ernst & Young liście najbardziej atrakcyjnych dla inwestorów krajów na świecie w 2006 r. Aż 18 proc. inwestorów wskazało na ten kraj (można było wybrać trzy). Polska zajęła piąte miejsce z 15 proc. wskazań. Indie są także na pierwszym miejscu na świecie pod względem lokalizacji call centers.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Partnerzy handlowi i inwestycyjni konkurenci