Paryż: roczny bilet jest korzystny dla bywalców

Artur Lisowski
opublikowano: 1999-11-12 00:00

Paryż: roczny bilet jest korzystny dla bywalców

BEZ KOMÓRKI: Na pokładzie samolotów Air France w klasie biznes jak i w klasie ekonomicznej można korzystać z telefonu pokładowego — mówi Iwona Chadryś z linii Air France. fot. MP

Osoby udające się do Paryża w interesach najczęściej wybierają transport lotniczy. Szczególnie popularne są wszechstronnie wyposażone przedziały klasy biznes w samolotach francuskich linii Air France.

Najszybciej do stolicy Francji można dolecieć samolotami Air France lub PLL LOT. Z Warszawy do Paryża codziennie latają samoloty obu przewoźników. Z Krakowa we wszystkie dni tygodnia, oprócz czwartku, wylatują samoloty Polskich Linii Lotniczych. Francuski przewoźnik ma podpisaną umowę o przelotach łączonych, tzw. code share, dzięki czemu francuskie linie sprzedają bilety również na połączenia z Krakowa.

Lot do Paryża trwa 2 godziny i 40 minut. Otwarty roczny bilet w klasie biznes kosztuje 4,6 tys. zł. W klasie ekonomicznej za bilet trzymiesięczny otwarty trzeba zapłacić 3,2 tys. zł, a za taki sam bilet zamknięty 2,8 tys. zł.

Na paryskim lotnisku uiszcza się dwie opłaty lotniskowe. Jedna to równowartość około 16 franków, a druga 39 franków (odpowiednio 11 i 26 zł).

— Obie opłaty są zawsze wliczone w cenę biletu — podkreśla Iwona Chadryś z linii Air France.

Dla biznesmena

Samoloty Air France są wyposażone w sprzęt, pomocny osobom udającym się za granicę w interesach.

— Na pokładzie samolotów Air France w klasie biznes, jak i klasie ekonomicznej można korzystać z telefonu pokładowego. Opłata pobierana jest za pomocą karty kredytowej. Opłata za minutę połączenia na trasach europejskich waha się od 20 do 25 franków (odpowiednio 13 i 17 zł) — mówi Iwona Chadryś.

Osoba udająca się do Paryża samolotem Air France klasą biznes może na pokładzie używać własnego komputera. W samolotach tych linii bardzo dużą popularnością cieszy się ta klasa z uwagi na fakt, że w jednym rzędzie zamiast trzech foteli są dwa oddzielone stolikiem.

— Mało kto chciał siedzieć między dwoma innymi pasażerami, dlatego zdecydowaliśmy się zamontować stolik w miejscu środkowego fotela — tłumaczy Iwona Chadryś.

Każdy pasażer może również korzystać z faksu, tłumiących hałas słuchawek oraz pokładowego barku, który umiejscowiony jest między klasą biznes i ekonomiczną.

Z przesiadką

Osobom, które zdecydują się na podróż do Paryża koleją, zajmie ona około 24-27 godzin. Wszystko zależy od tego, z jakiego miasta w Polsce wyrusza pasażer i od trasy, którą wybierze. Tylko z niektórych polskich miast można dojechać do Paryża z jedną przesiadką. Taką możliwość mają osoby wyjeżdzające m.in. z Krakowa, Warszawy, Katowic, Wrocławia i Poznania. Pasażerowie mogą wybrać przesiadkę w Berlinie, Frankfurcie lub Kolonii. Wagony, które jadą z Niemiec, wyposażone są w przedziały dla biznesmenów.

Na podróż koleją decydują się z reguły osoby, które mają do załatwienia jakieś interesy w Niemczech lub po prostu boją się latać samolotami. Bilet pierwszej klasy z Warszawy do Paryża kosztuje około 1,1 tys. zł, do tego trzeba doliczyć około 300 zł za miejsce w wagonie sypialnym.