Miliony gospodarstw domowych w zasięgu rewolucyjnego programu lojalnościowego
TP, BZ WBK, LOT, BP, Orange, Kolporter, Allegro, Real — ujawniamy listę partnerów Payback w Polsce.
Po spektakularnym sukcesie na rynku niemieckim, multipartnerski program lojalnościowy Payback, który nagradza konsumentów za korzystanie z usług wybranych sieci handlowych i usługowych, wkracza wreszcie do Polski. Z nieoficjalnych informacji uzyskanych przez "PB" z kilku źródeł związanych z projektem wynika, że jego start ma nastąpić w połowie września. Dotarliśmy do listy firm, które mają być partnerami programu w Polsce. Dzięki nim w jego zasięgu znajdą się miliony polskich gospodarstw domowych.
Bez komentarza
Debiut programu Payback w Polsce będzie bardzo mocny i zauważalny. Z naszych informacji wynika, że jego partnerami zostało wiele dużych i znanych marek: Telekomunikacja Polska, Orange, BP, Allegro, Kolporter, Mix Electronics, BZ WBK, Orbis, LOT, Fly. pl, Real oraz Jysk.
Wszystkie te firmy pytaliśmy o udział w polskiej edycji Payback. "Bez komentarza" — słyszeliśmy w odpowiedzi. Żadna firma nie zaprzeczyła jednak wzięcia udziału w programie. Bez komentarza pozostawiła nas niestety także organizująca go firma Loyalty Partner Polska. Oficjalnych sygnałów potwierdzających nasze informacje jednak nie brakuje. Niedawno Orange i Allegro poinformowały o zakończeniu swoich programów lojalnościowych. Serwis aukcyjny oznajmił, że 16 września ruszy nowy program, którego właścicielem będzie "wiodący europejski operator".
Udział tak wielu dużych firm sprawia, że program Payback będzie mieć niespotykany dotąd w Polsce zasięg. Podobnie jak w Niemczech może w krótkim czasie dotrzeć do większości gospodarstw domowych i portfeli.
W Niemczech kartę Payback, na której konsumenci zbierają punkty za transakcje w partnerskiej sieci handlowo-usługowej, posiada już ponad 60 proc. gospodarstw domowych. Wiele wskazuje, że w Polsce będzie podobnie. Oto liczby: sama Telekomunikacja Polska ma blisko 8 mln klientów, Orange — ponad 13 mln, BZ WBK — 2 mln, a Allegro — ponad 10 mln użytkowników. Saloniki prasowe Kolportera rocznie odwiedza 50 mln osób, biorąc pod uwagę liczbę zawieranych transakcji, a sieć sklepów Mix Electronics — 120 tys. miesięcznie. Jeśli dodać do tego LOT, Orbis i Fly.pl oraz ponad 50 hipermarketów Real i ponad 100 sklepów Jysk, to liczba konsumentów którzy wejdą w zasięg programu Payback, będzie ogromna.
Będzie się działo
— Konsumenci dokładnie liczą dziś wydawane pieniądze i stale szukają oszczędności. Jeśli program zaoferuje im wyraźne korzyści, może się szybko rozprzestrzenić i przyciągnąć kolejnych partnerów biznesowych — mówi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Jego zdaniem, dobrze skonstruowane programy lojalnościowe się sprawdzają.
— Praktyka pokazuje, że podnoszą sprzedaż średnio o kilka procent. Nic dziwnego, że w ostatnich trzech latach wyraźnie wzrosła aktywność sieci handlowych na polu budowania różnych programów lojalnościowych — dodaje Andrzej Faliński.
Podkreśla, że stworzenie programu działającego na dużą skalę jest wielkim wyzwaniem organizacyjnym i informatycznym. Jego zdaniem, w Polsce największy potencjał rozwoju mają programy lojalnościowe w sieciach handlowo-usługowych poza wielkimi miastami.
— Myślę, że na polskim rynku znajdzie się miejsce dla wielu różnych programów lojalnościowych — ocenia Adam Wroczyński, ekspert Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
Podkreśla, że w Polsce działa ich już sporo, w tym m.in. dobrze zauważalny program Premium Club, którego partnerami są: sieć stacji Statoil, Eurobank, sieć KFC i firma Link4.
Podobnych inicjatyw jest więcej. Na początku sierpnia swój sprawdzony już w innych krajach program lojalnościowy Clubcard uruchomiła w Polsce sieć Tesco. Biorąc pod uwagę, że każdego tygodnia zakupy w jej polskich marketach robi ponad 10 mln klientów, ten program też może zamieszać na rynku handlu i usług.
Ewa Pupek, dyrektor Premium Club
Konkurencja nas wzmocni
Rynek programów lojalnościowych w Polsce wciąż się rozwija. Pomimo spowolnienia gospodarczego lojalni klienci multipartnerskiego programu Premium Club nie odeszli, a ich aktywność się zwiększyła. Do naszego programu należy już 3 mln osób.
Będziemy się przyglądać działaniom potencjalnego konkurenta. Sądzimy, że wejście kolejnego programu ułatwi nam pozyskanie nowych partnerów.
Premium Club działa od 2002 r. Obecnie naszymi parterami są: sieć stacji paliwowych Statoil, restauracje KFC, Towarzystwo Ubezpieczeń Link4 oraz Eurobank. Lojalni uczestnicy Premium Club mogą wybierać spośród 300 nagród dostępnych w katalogu.
Wiktor
Szczepaniak