PE za "czarną listą" przewoźników lotniczych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 16-11-2005, 14:20

Parlament Europejski zaaprobował w środę rozporządzenie przewidujące utworzenie "czarnej listy" przewoźników lotniczych nie spełniających międzynarodowych norm bezpieczeństwa przewozów. Lista miałaby obejmować nie tylko firmy europejskie, ale także spoza Wspólnoty.

Parlament Europejski zaaprobował w środę rozporządzenie przewidujące utworzenie "czarnej listy" przewoźników lotniczych nie spełniających międzynarodowych norm bezpieczeństwa przewozów. Lista miałaby obejmować nie tylko firmy europejskie, ale także spoza Wspólnoty.

    Za rozporządzeniem opowiedziała się zdecydowana większość eurodeputowanych, bo aż 577 z 624 głosujących. Biorąc pod uwagę, że projekt w obecnym kształcie popierają państwa członkowskie, Komisja Europejska przewiduje, że jego formalne przyjęcie nastąpi już w grudniu. Wówczas rozporządzenie weszłoby w życie już w 2006roku.

    Przyjęty przez PE projekt jest wynikiem działań Unii zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa lotniczego weWspólnocie. Z propozycją sporządzenia wspólnej unijnej listy niebezpiecznych linii lotniczych wystąpiła w lutym tego roku Komisja Europejska.

    Była to odpowiedź na katastrofy lotnicze, a zwłaszcza wypadek, jaki wydarzył się w styczniu 2004 roku, kiedy samolot egipskich linii lotniczych z europejskimi urlopowiczami rozbił się zaraz po starcie z egipskiego kurortu Szarm el-Szejk nad Morzem Czerwonym. Wsiadając do samolotu wielu pasażerów nie wiedziało, że jest to maszyna linii Flash Airlines, którym zarzucano wcześniej niedostateczną troskę o bezpieczeństwo, a nawet czasowo zakazano latania w Szwajcarii.

    Pod koniec sierpnia Belgia i Francja opublikowały "czarne listy" towarzystw lotniczych, które uznawane jako "niepewne" nie będą miały prawa lądowania i startowania z lotnisk w tych unijnych krajach.

    Zgodnie z zaaprobowanym w środę rozporządzeniem, lista przewoźników lotniczych nie spełniających międzynarodowych norm bezpieczeństwa przewozów lotniczych byłaby sporządzana na podstawie wspólnych dla całej Unii kryteriów. Projekt KE przewidywał jedynie, że taka lista zostanie sporządzona z list opracowanych samodzielnie przez kraje UE na podstawie własnych kryteriów.

    Lista ma obejmować nie tylko przewoźników europejskich, ale także firmy spoza Wspólnoty oraz przewoźników, którzy sami nie mając prawa świadczenia usług lotniczych na terytorium UE mogą je świadczyć na mocy umów leasingowych, wykonując np. loty czarterowe.

    Informacje o przewoźnikach wpisanych na listę mają być dostępne dla pasażerów zarówno w siedzibie jak i na stronach internetowych firm sprzedających bilety lotnicze.

    Zgodnie z projektem, pasażerowie będą mieli prawo do odszkodowania, jeśli po dokonaniu rezerwacji okaże się, że przewoźnik został wpisany na "czarną listę" lub został zastąpiony przewoźnikiem z takiej listy.

    Jak zapisano w rozporządzeniu, w nagłym przypadku lub w obliczu nieprzewidzianego zagrożenia bezpieczeństwa, państwo członkowskie może jednostronni zakazać działalności danego przewoźnika na swoimterytorium. Może je utrzymać, nawet jeśli KE odmówi umieszczenia przewoźnika na "czarnej liście".

    Projekt zobowiązuje również przewoźników lotniczych do przekazywania krajowym władzom odpowiadającym za sprawy bezpieczeństwa lotniczego informacji o problemach z jego zapewnieniem. Zaleca też, by przewoźnicy sami prowadzili w stosunku do pasażerów politykę jawności w zakresie bezpieczeństwa.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane