Perturbacje wykonawców w ZUS-ie

opublikowano: 11-02-2019, 22:00

Przejęcie utrzymania systemu IT po innym wykonawcy to ciężki kawałek chleba. Przekonały się o tym i Comarch, i Asseco.

Przejęcie po wykonawcy, który budował i przez lata utrzymywał system informatyczny, to często karkołomne zadanie. Od firm, które to przechodziły, często można usłyszeć, że po poprzedniku otrzymały niechlujnie utrzymywany system, a dokumentacja jest niepełna. Przy przejęciu systemu potencjalnych pułapek jest cała masa i raczej się nie zdarza żeby wszystko szło gładko. Doświadczone firmy wiedzą, że wilcze doły pojawią się na pewno, więc ryzyko potknięcia jest wpisane w ich modus operandi.

Potknięcia nowicjusza…

Z wyzwaniem przejęcia dużego systemu mierzy się Comarch, który w wyniku wygrania przetargu ma się zaopiekować kompleksowym systemem informatycznym ZUS (KSI). Krakowska spółka przejmuje sukcesywnie nowe usługi — w lutym przejęła 16, zwiększając ich całkowitą liczbę do 30. Wraz z przejmowaniem nowych i bardziej wymagających usług rośnie ryzyko potknięcia. 4 lutego awarii uległ system ZUS do obsługi procesów: elektroniczna platforma wymiany dokumentów — to jeden z kluczowych obszarów funkcjonalnych KSI.

Awaria spowodowała utrudnienia w wydawaniu zaświadczeń, w tym o niezaleganiu w opłacaniu składek w salach obsługi klientów. Informacja o awarii pojawiła się na stronie internetowej zakładu we wtorek. „(…) Od 1 lutego 2019 r. wsparcie w utrzymaniu usług związanych z wydawaniem zaświadczeń zapewnia firma Comarch. Zakład pracuje nad szybkim przywróceniem usługi” — napisano. 6 lutego po południu komunikat zniknął ze strony internetowej, a do pełnej sprawności system wrócił 7 lutego. Analizowana jest przyczyna awarii, a ZUS liczy wynikające z niej straty. Nie ma jeszcze decyzji w sprawie naliczenia kar Comarchowi. Nie będą one jednak wynikały ze strat poniesionych przez ZUS, które — jak się dowiadujemy— będą spore, ale z niedotrzymanego SLA (Service Level Agreement — umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług) wynikającego z umowy.

a9c2adc0-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z ryku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z ryku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

…i weterana

Z problemami zmaga się też Asseco, które w prawdzie jest obecne w ZUS od ponad 20 lat, ale od stycznia przejęło utrzymanie nowego dla siebie systemu — platformy usług elektronicznych (PUE). Doświadcza standardowych problemów przy przejmowaniu i uczeniu się nowego systemu. Asseco przejęło utrzymanie PUE po Softiqu, który wcześniej przejął system od Atosa. Po przejęciu pojawiły się awarie skutkujące m.in. czasową niedostępnością stron ZUS. Jeszcze nie wiadomo, czy spółce z Rzeszowa grożą jakieś kary umowne, ponieważ awarie były przeważnie usuwane w czasie, który mieścił się w SLA.

Od spółek IT możemy usłyszeć, że przy wysokim poziomie SLA, dużym systemie i dużej częstotliwości wprowadzania zmian przypadki niedotrzymania parametrów, a tym samym obniżenia wynagrodzenia są wpisane w model działania firmy. Dlatego nawet weteran w utrzymaniu KSI, jakim jest Asseco Poland, doświadcza turbulencji. Przykładowo z tytułu niedotrzymania parametrów umowy wynagrodzenie Asseco za utrzymanie KSI zostało w 2014 r. obniżone o 3,52 mln zł, a rok wcześniej o 1,93 mln zł. Łącznie za lata 2011-18 wynagrodzenie Asseco było obniżone o 7,1 mln zł. To dowodzi, że Comarchowi, który uczy się KSI, niełatwo będzie uniknąć potknięć.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

ZUS