"Chcemy, żeby Toruń ze swoją wspaniałą średniowieczną starówką, będącą częścią światowego dziedzictwa UNESCO, był jednocześnie innowacyjnym i ekologicznym europejskim +smart city+. Temu służyć będą kolejne inwestycje oraz zakupy nowoczesnych i komfortowych tramwajów Swing" - powiedział prezydent miasta Paweł Gulewski.
W najbliższych latach toruńska sieć tramwajowa będzie rozwijana. Po uzyskaniu dofinasowania unijnego w 2025 r. modernizowane będą linie wzdłuż ulic Kościuszki i Konstytucji 3 maja, a w kolejnych latach torowisko w ciągu ul. Curie-Skłodowskiej. Prace będą obejmować nie tylko torowiska, ale również węzły przesiadkowe i zielone przystanki.
Prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki zwrócił uwagę, że za dwa lata ponad połowę toruńskich tramwajów stanowić będą nowoczesne pojazdy. Po uzyskaniu unijnych dotacji wszystkie tramwaje mają zostać wymienione na nowe, a z eksploatacji sukcesywnie wycofywane będą wysłużone Konstale.
Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski podkreślił, że Swingi, będące wizytówką nowoczesnego programu rozwoju transportu publicznego, na stałe wpisały się w krajobraz Torunia.
Zamówione tramwaje to pojazdy niskopodłogowe, bez barier dla osób z niepełnosprawnościami, klimatyzowane, wyposażone w nowoczesny i energooszczędny napęd, gniazda USB i sieć WiFi oraz terminale dostosowane do obsługi karty miejskiej. Swingi mogą poruszać się z maksymalną prędkością 70 km/h i przewozić jednocześnie 208 pasażerów, w tym 43 na miejscach siedzących.
Umowa na dostawę tramwajów obejmuje pakiet eksploatacyjno-naprawczy. Zakup ma zostać sfinansowany przy wsparciu unijnym. Wniosek w tej sprawie został złożony w maju i jest obecnie oceniany.
Pesa wyprodukowała już prawie 900 tramwajów, które zostały dostarczone do wielu miast w Polsce i Europie. Jeżdżą nimi m.in. mieszkańcy Warszawy, Wrocławia, Gdańska i Krakowa, a także Kijowa, rumuńskich miast Jassy i Kluż, a od niedawna stolicy Estonii Tallina.