Pesa walczy o kontrakt na tramwaje

opublikowano: 27-03-2019, 22:00

Hyundai Rotem, który ma dostarczyć 213 pojazdów dla Warszawy, będzie musiał wykazać, że nie ma zaległości podatkowych — orzekła KIO.

Głośny kontrakt spółki Hyundai Rotem wart 1,83 mld zł na dostawę 213 tramwajów dla miejskiej spółki Tramwaje Warszawskie nadal stoi pod znakiem zapytania. W środowym wyroku Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) oddaliła większość zarzutów dotyczących rozstrzygniętego w lutym przetargu, który wygrała koreańska spółka. Potwierdziła jednak zarzut, że wybrany wykonawcanie wykazał, iż nie ma zaległości podatkowych.

Odwołane za odwołaniem

Odwołanie do KIO wniosła Pesa Bydgoszcz, która zaoferowała miejskiej spółce znacznie wyższą cenę — 2,84 mld zł. Zdaniem polskiego producenta po wyjaśnieniu wątpliwości podatkowych może się okazać, że zamawiający będzie musiał unieważnić wybór. Kilka dni wcześniej, nie czekając na wyrok, Pesa złożyła w KIO kolejne odwołanie.

— Przyjmujemy decyzję KIO z szacunkiem i nadzieją, ponieważ w toku postępowania Hyundai musiał ujawnić wiele nieznanych do tej pory informacji ze swojej oferty. Te dotyczące sposobu produkcji są według nas podstawą do odrzucenia oferty Hyundaia, dlatego złożyliśmy kolejne odwołanie — informuje w oświadczeniu Pesa.

Pesa zarzuca koreańskiej spółce m.in. nierzetelność oraz okłamywanie opinii publicznej „w związku z obietnicą produkcji tramwajów w Polsce zamiast w Korei”. Tuż po ogłoszeniu przetargu Hyundai informował, że szuka lokalizacji dla nowej fabryki w Polsce. Zdaniem prawników Tramwajów Warszawskich w kolejnym odwołaniu Pesa powiela jedynie zarzuty, które KIO już odrzuciła.

— Składanie przez Pesę kolejnych odwołań ma na celu wydłużenie procedury — komentuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Rekordowe zamówienie

Podkreśla, że Pesa złożyła w przetargu ofertę przekraczającą budżet miejskiej spółki (2,3 mld zł) o ok. pół miliarda złotych.

— Dzisiejszy wyrok przybliża nas do momentu podpisania umowy na nawet 213 nowych tramwajów — uważa Maciej Dutkiewicz.

Przetarg miejskiej spółki jest już drugim dotyczącym rekordowego zamówienia na tramwaje. W pierwszym spółki wniosły do KIO kilka odwołań, co doprowadziło do unieważnienia postępowania.

Obecnie 281 wagonów z ponad 700 używanych przez Tramwaje Warszawskie to produkty Pesy.

— Mamy nadzieję, że procedury zostaną zakończone jak najszybciej. Zależy nam, by warszawiacy mogli jak najszybciej podróżować nowymi niskopodłogowymi wagonami, które powiększą liczącą już 311 wagonów tabor tramwajów przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, seniorów i opiekunów z dziećmi w wózkach. Obecnie tabor wagonów niskopodłogowych stanowi 59 proc. taboru. Dzięki zakupowi nowych wagonów niskopodłogowe tramwaje będą stanowić nawet 79 proc. — mówi Maciej Dutkiewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy