Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) wybrało konsorcjum z PricewaterhouseCoopers Polska (PwC Polska) w przetargu na opracowanie dla spółki studium wykonalności projektu importu gazu skroplonego (LNG) do Polski, poinformował PGNiG w środę.
„W dniu 11 kwietnia PGniG podpisało umowę z wybranym w przetargu konsorcjum: PwC Polska Sp. z o.o., PwC London, ILF Consulting Engineers Sp. z o.o., ILF GmbH oraz Chadbourne and Parke - Radzikowski Szubielska i Wspólnicy” – podano w komunikacie przed konferencją prasową.
W połowie lutego PGNiG podawało, że w ramach przetargu na wybór konsorcjum, które przygotuje „Studium Wykonalności i Założeń Techniczno-Ekonomicznych importu LNG do Polski” na tzw. krótkiej liście w tym postępowaniu przetargowym znalazły się cztery konsorcja.
Na liście znalazły się następujące konsorcja: ICF Resources LLC, Taylor - DEJONGH INC.; Ove Arup & Partners Int. Ltd., Doradca Consultants Ltd. Sp. z o.o.; Poten & Partners, HSBC; PwC Polska Sp. z o.o., PwC London, ILF Consulting Engineers Sp. z o.o., ILF GmbH, Radzikowski Szubielska i Wspólnicy Sp.k.
Spółka informowała, że zakończenie przetargu i wybór wykonawcy powinny nastąpić jeszcze w lutym br., a opracowanie studium powinno zakończyć się jeszcze w tym roku.
W grudniu 2006 roku ma zapaść decyzja co do realizacji projektu. Faza projektowa i uzyskiwania pozwoleń dotyczących terminalu jest według harmonogramu przewidziana na 2007 rok, a budowa terminala w latach 2007-2010. Rozpoczęcie eksploatacji terminala to przełom 2010/2011 roku.
Budowa terminala i sprowadzanie gazu LNG to jedna z możliwości dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Według firmy przewidywane źródła dostaw to Algieria, Egipt, Libia, Nigeria, Norwegia i Katar.
Przepustowość terminala ma wynieść od 3 do 5 mld m. sześc. gazu ziemnego rocznie, który byłby dostarczany 3 statkami i magazynowany w 2 zbiornikach po około 100 tys. m. sześc.
Koszt inwestycyjny to około 400 mln euro, bez kosztu statków, a koszt włączenia do systemu około 30 do 100 mln euro.
Na początku listopada ubr. PGNiG planował, że proces wyłonienia podmiotu, który wykona pełną analizę projektu LNG potrwa do końca roku lub zakończy się w styczniu 2006 roku tak, aby mogły ruszyć prace studialne.
Harmonogram PGNiG zakładał wcześniej, że prace doradcy zakończą się w pierwszej połowie 2006 roku i wtedy miałaby zapaść ostateczna decyzja o inwestycji.
W listopadzie prezes PGNiG Marek Kossowski zapowiadał, że spółka może współpracować przy realizacji projektu LNG i budowie terminala na polskim wybrzeżu z francuską firmą gazowniczą Gaz de France (GdF).
Przedstawiciele PGNiG informowali wtedy, że sam terminal do przerobu gazu LNG będzie kosztował ok. 500 mln euro, a łączny koszt projektu może sięgnąć nawet 700 mln euro. Wcześniej PGNiG szacował, że jego udział w tym przedsięwzięciu wyniesie do 0,3 mld euro.