Pieniądze dla importerów

Marta Nowicka
opublikowano: 2004-11-15 00:00

Polscy przedsiębiorcy zainteresowani zakupami na Tajwanie mogą liczyć na finansowe wsparcie.

Eximbank Taiwan (The Export-Import Bank of the Republic of China) zawarł z Bankiem Gospodarki Żywnościowej umowę o otwarciu linii kredytowej przeznaczonej na finansowanie kontraktów importowych polskich firm.

Dla kogo

Środki może uzyskać importer towarów z Tajwanu mający zdolność kredytową. Fundusze pochodzą z budżetu BGŻ, Eximbank refinansuje udzielony kredyt.

Maksymalna kwota jednostkowego kredytu wynosi 85 proc. ceny zakupu wraz z kosztami ubezpieczenia i transportu, nie może jednak przekroczyć 1 mln USD. Importer ubiegający się o wsparcie musi z własnego budżetu wpłacić zaliczkę, co najmniej 15 proc. wartości kontraktu. Po przyznaniu finansowania przez BGŻ, w celu uruchomienia kredytu zobowiązany jest przedłożyć w banku potwierdzenie zapłaty ze środków własnych eksporterowi tajwańskiemu zaliczki oraz dokumenty handlowe wymagane przez Eximbank.

— Spłata kredytu odbywa się zgodnie z umową zawartą z BGŻ. Harmonogram spłat rat kapitałowych i odsetkowych dostosowany jest do możliwości płatniczych kredytobiorcy i charakteru importowanych dóbr — mówi Michał Krakowiak, zastępca dyrektora departamentu zagranicznego BGŻ.

Kwota linii kredytowej udostępniona BGŻ przez Eximbank wynosi 1 mln USD, jednak w przypadku zagospodarowania pieniędzy może wzrosnąć.

Ułatwiają kontakt

Wsparcie mogą uzyskać również przedsiębiorcy poszukujący kontaktów handlowych z firmami tajwańskimi. Polskie przedstawicielstwo Eximbanku oferuje klientom BGŻ pomoc w wyszukiwaniu partnerów wśród firm tajwańskich. Podobne usługi oferuje również biuro TAITRA (Taiwan External Trade Development Council — Chińska Rada ds. Rozwoju Handlu Zagranicznego).

— Przedsiębiorcy zainteresowani współpracą handlową z Tajwanem muszą się do nas zgłosić i powiedzieć, jaka branża ich interesuje. My kontaktujemy się z centralą na Tajwanie i przygotowywana jest lista firm odpowiadających wymaganiom polskich przedsiębiorców — opowiada Peter W. J. Huang, dyrektor departamentu ds. rozwoju rynku w TAITRA.

Tajwan znany jest ze wspierania małych i średnich firm.