Pieniądze leczą serce

Metody stosowane w korporacjach można przenieść na grunt służby zdrowia

Metody stosowane w korporacjach można przenieść na grunt służby zdrowia — pokusili się o to naukowcy z amerykańskich uczelni, m.in. z uniwersytetów Pensylwania oraz Harvard. Zaprosili do badania 340 przypadkowych lekarzy oraz ich pacjentów (łącznie 1503 osoby) z podwyższonym poziomem tzw. złego cholesterolu (LDC-C), który odkłada się w naczyniach krwionośnych i może prowadzić do miażdżycy, podnosząc ryzyko wystąpienia zawału serca.

U każdego pacjenta przez cały rok monitorowano postępy w leczeniu, sprawdzając poziom cholesterolu przy okazji każdej planowej wizyty u lekarza. Za poprawę wyników eksperymentatorzy wypłacali pacjentowi, lekarzowi, albo jednemu i drugiemu, tzw. finansowy motywator. Lekarz mógł otrzymać za prowadzenie chorego nawet 1024 USD. Taką samą nagrodę miał szansę w ciągu roku „zarobić” pacjent, ale na zasadzie loterii — obniżenie cholesterolu do określonego poziomu za każdym razem dawało mu prawo do udziału w losowaniu konkretnej kwoty.

Takie zachęty miały motywować pacjentów do wizyt u lekarza, regularnego przyjmowania statyn (leków obniżających poziom złego cholesterolu) oraz stosowania się do innych zaleceń lekarskich, np. przestrzegania diety. Lekarzy natomiast — do większej troski o pacjenta, monitorowania jego postępów w leczeniu i odpowiedniego reagowania. Okazało się, że „efekt marchewki” wystąpił tylko wtedy, gdy motywowano zarówno lekarzy, jak i pacjentów. W innych przypadkach pacjenci odnotowywali taką samą poprawę wyników jak pacjenci z grupy kontrolnej — czyli tej, gdzie nie stosowano zachęt finansowych. Wniosek? Hołubiona przez ekonomistów psychologia behawioralna może mieć zastosowanie także w gabinetach lekarskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Pieniądze leczą serce