Pierwsze podwyżki po akcyzie
W wyniku wprowadzenia w ubiegłym tygodniu przez ministra finansów nowych stawek podatku akcyzowego, w części krajowych rafinerii wzrosły ceny paliw. Bezpośrednio po podwyżce akcyzy, 28 października, o 20 zł/t zdrożał olej napędowy w Rafinerii Jasło. W dwa dni później ceny wszystkich paliw podniosła Rafineria Gdańska. Ceny benzyn w Gdańsku wzrosły o 25 zł/t. Aż o 35 zł/t natomiast zdrożał u tego producenta olej napędowy. Tak duży wzrost ceny tego paliwa wynika zarówno z podwyżki akcyzy (25 zł/t), jak i z wprowadzenia do sprzedaży od 1 listopada jego zimowej odmiany (10 zł/t). Pozostali producenci nie zdecydowali się na razie na zmiany cen. Być może wzrosną one w rafineriach południowych, na razie jednak duża konkurencja na rynku lokalnym zmusza je do powściągliwości.
PEWNE RUCHY cen w górę rzędu 10-33 zł/t dały się zauważyć także w krajowych hurtowniach paliw. Drożał najczęściej olej napędowy, ale także benzyna, zwłaszcza Eu-95 i Et-94. Notowane podwyżki nie były jednak powszechne. Ceny podnosiły niektóre oddziały CPN, część hurtowni patronackich Rafinerii Gdańskiej oraz baz niezależnych.
WYDAJE SIĘ, że podwyżka akcyzy oraz związany z nią wzrost cen w Gdańsku, Jaśle i niektórych hurtowniach nie znalazł jeszcze odzwierciedlenia w podwyżkach na stacjach paliw. W minionym tygodniu ceny detaliczne benzyn i oleju napędowego były bowiem zarówno podnoszone, jak i obniżane. Zmiany cen nie były zbyt liczne i raczej zróżnicowane terytorialnie. Jedynie w województwie łódzkim na stacjach zachodnich koncernów obserwowano wyraźną tendencję do wyjątkowo dużych obniżek cen wszystkich rodzajów paliw. Zapoczątkowało je BP już w piątek w ubiegłym tygodniu. Koncern prawdopodobnie chciał w ten sposób przyciągnąć klientów, bo już po wzroście akcyzy trudno znaleźć inne uzasadnienie tej decyzji. Silna konkurencja na rynku spowodowała, że w ślad za tą firmą do redukcji cen na swoich stacjach zmuszone zostały wszystkie pozostałe koncerny. Po kolei spadły ceny w Esso, JET, Statoil, Aral i Shell. Firmy obniżyły ceny Et-94 o 12-13 gr/l, Eu-95 o 11 gr/l, SP-98 o 2-6 gr/l oraz oleju napędowego o 13 gr/l. Po takich dużych obniżkach, ceny paliw w wymienionych firmach zachodnich stały się bardziej atrakcyjne w porównaniu z ofertą pozostałych dystrybutorów w regionie. Et-94 kosztowała na ich stacjach 1,78-1,79 zł/l (podczas gdy konkurencja utrzymywała ceny rzędu 1,82-1,91), Eu-95: 1,77 zł/l (na innych stacjach 1,79-1,88 zł/l), SP-98: 1,95-1,99 zł/l (u konkurencji 1,95-2,01 zł/l), olej napędowy: 1,38 zł/l (na pozostałych stacjach: 1,38-1,51 zł/l).