Piloci wycieczek odnowią licencje

Magdalena Bieńkowska
opublikowano: 16-07-1999, 00:00

Piloci wycieczek odnowią licencje

Zagraniczni touroperatorzy ignorują przepisy dotyczące werbowania kadr

EGZAMIN NIC NIE DA: Najważniejsze u pilota są wrodzone predyspozycje: potencjał i kreatywne zdolności. Tego nie nauczą ani kursy pilotażu, ani nasze wewnętrzne szkolenia, tego nie zweryfikują też państwowe egzaminy — twierdzi Iwona Śniady z Vinga. fot. Grzegorz Kawecki

Nowa ustawa o usługach turystycznych nakłada na firmy szkolące pilotów wycieczek obowiązek uzyskania zezwolenia na tego typu działalność. Piloci, aby pracować legalnie, muszą zdać egzamin przed odpowiednią komisją lub zweryfikować uprawnienia zdobyte przed wejściem w życie ustawy. Tymczasem zagraniczne biura podróży nie przejmują się polskimi przepisami i stosują własne kryteria doboru kadr.

Piloci wycieczek, którzy uzyskali uprawnienia zawodowe przed wejściem w życie obowiązującej od roku ustawy o usługach turystycznych, mają jeszcze kilka miesięcy na ich zweryfikowanie. Weryfikacja to czysta formalność, która sprowadza się do złożenia swoich starych legitymacji w odpowiednich urzędach wojewódzkich. Niemal automatycznie piloci uzyskają ich potwierdzenie i wznowienie. Jeżeli nie dopełnią tego obowiązku, po 30 marca 2000 r. będą działać nielegalnie lub będą musieli zdawać państwowy egzamin.

Porządkowanie na rynku

Zdaniem specjalistów z branży, obowiązek weryfikacji sprawi, że osoby, które zdobyły uprawnienia wiele lat temu i nie korzystają z nich, będą musiały w końcu się zdeklarować, czy pozostają w zawodzie czy rezygnują z jego wykonywania. Weryfikacji nie będą natomiast podlegały kwalifikacje pilotów, którzy zdobyli uprawnienia po wejściu w życie ustawy. Odbyli oni bowiem szkolenie zakończone egzaminem państwowym przed komisjami powołanymi przez UKFiT i wojewodów.

Nauczyciele do kontroli

W większości regionów, pierwsze państwowe egzaminy dla pilotów wycieczek odbędą się jednak dopiero po wakacjach, najczęściej mówi się o wrześniu. Do tej pory przeprowadzono je tylko w województwach opolskim, pomorskim i świętokrzyskim.

Administracyjna kontrola dotyczy jednak nie tylko pilotów absolwentów. Każda z kilkudziesięciu firm, które na terenie całego kraju prowadzą kursy dla przewodników i pilotów, musi uzyskać zezwolenie na taką działalność. Firmy szkolące kadry na potrzeby własne lub innych biur turystycznych muszą potwierdzić swoje uprawnienia w urzędach wojewódzkich. Jeśli tego nie uczynią, ich działalność będzie nielegalna i może być karana przez komisje wyznaczone przez UKFiT i wojewodów. W skrajnych przypadkach opornym touroperatorom grozi cofnięcie koncesji.

Własne kryteria

Wygląda na to, że zagraniczni touroperatorzy nie przejmują się polskimi przepisami. Dla nich państwowy certyfikat nie stanowi potwierdzenia kwalifikacji i nie jest dokumentem, którego wymagają od nowo zatrudnianych pilotów.

— Najlepiej weryfikuje człowieka drugi człowiek. Wśród naszych klientów rozdaliśmy około miliona ankiet, w której oceniali oni między innymi jakość usług przewodników. Te dokumenty przesyłane są do centrali firmy w Sztokholmie, w których analitycy oceniają miesiąc po miesiącu poziom usług poszczególnych oddziałów i ich pracowników. W razie potrzeby proponują metody wsparcia — twierdzi Iwona Śniady, odpowiedzialna za nabór pilotów w polskim oddziale szwedzkiego Vinga.

Podobny system ankiet, w których klient ocenia poziom usług rezydenta, funkcjonuje w TUI Service. Tutaj także o podpisaniu kontraktu z kandydatem na rezydenta decydują jego naturalne predyspozycje.

— Certyfikat ukończenia kursu dla pilotów wycieczek jest na pewno mile widziany, nie stanowi jednak warunku zakwalifikowania kandydata do dalszych etapów rekrutacji — wyjaśnia Dorota Łańcucka, odpowiedzialna za rekrutację w polskim oddziale TUI.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Bieńkowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Piloci wycieczek odnowią licencje