PiS chce odwołać Pola z powodu systemu winietowego

opublikowano: 13-09-2002, 12:03

Członkowie Prawa i Sprawiedliwości zapowiedzieli w piątek, podczas debaty sejmowej poświeconej wprowadzeniu systemu winietowego, złożenie votum nieufności przeciwko wicepremierowi i ministrowi infrastruktury Markowi Polowi. Posłowie opozycji uważają pomysł wicepremiera za społecznie dokuczliwy i politycznie uciążliwy. W opinii PiS system winietowy uderza w ludzi płacących podatki.

- Klub parlamentarny PiS zgłosi marszałkowi Sejmu w dniu dzisiejszym przy poparciu wielu posłów opozycji wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec wicepremiera Marka Pola. Zgłaszamy również wniosek o odrzucenie obydwu rozpatrywanych projektów ustaw w pierwszym czytaniu - powiedział w Sejmie Jerzy Polaczek (PiS).

- Nie możemy się zgodzić i nie dopuścimy do tego, aby niezwykle szkodliwa próba sięgnięcia poprzez winiety do kieszeni milionów podatników służyła finansowaniu systemu kosztownego i pozbawionego realnej kontroli państwowej sprawowanej przez Sejm i inne właściwe organy - dodałł.

Wniosek o udzielenie wotum nieufności ministrowi musi podpisać 69 posłów. Pod wnioskiem o odwołanie Marka Pola podpisało sie 81 posłów z Prawa i Sprawiedliwości i Platformy Obywatelksiej.

Prawo i Sprawiedliwość jest przeciwna powołaniu nowej spółki „Zarząd Dróg Publicznych”. Posłowie chcą oprotestować ten pomysł, gdyż ich zdaniem, nowa spółka nie zabezpieczy sprawnej realizacji projektu, a tylko roztrwoni pieniądze ściągnięte od podatników.

Poza PiS projekt wicepremiera krytykują pozostałe partie opozycyjne. Wanda Łyżwińska z Samoobrony powiedziała w Sejmie, że jej klub będzie głosował za odrzuceniem rządowego projektu ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych.

- Rząd szuka pieniędzy na obiecane społeczeństwu gruszki na wierzbie. Minister Marek Pol szuka pieniędzy już nie na gruszki, ale na posadzenie samych wierzb - podkreśliła Łyżwińska.

Za odrzuceniem projektów dotyczących winiet opowidziała się również Liga Polskich Rodzin Andrzej Fedorowicz (LPR) uważa, że wprowadzenie winiet jest jednym z najgorszych rozwiązań stosowanych w świecie.

Propozycji wprowadzenia opłat winietowych za korzystanie z dróg i autostrad jest przeciwna również Platforma Obywatelska.

- Na propozycję wprowadzenia winiet drogowych, w klubie Platformy Obywatelskiej absolutnie nie ma zgody. Musimy na posiedzeniach komisji wypracować inny sposób finansowania budowy dróg – powiedział w Sejmie Jarmuziewicz z PO.

Wicepremier i minister infrastruktury Marek Pol przedstawił posłom rządowe projekty ustaw o budowie i eksploatacji dróg. Zdaniem resortu infrastruktury wprowadzenie systemu winietowego to szansa na przełamanie marazmu w budownictwie drogowym i stworzenia nowych miejsc pracy.

- Mniej niż 3 proc. dróg krajowych odpowiada standardom europejskim, a sieć polskich autostrad może konkurować w tej części świata, w której mieści się Polska, wyłącznie z siecią rumuńską - powiedział Pol. Zdaniem Pola, w tej dziedzinie wyprzedzili nas już dawno Czesi, Słowacy, Bułgarzy czy Litwini.

Wicepremier powiedział posłom, że intencją rządu jest, by gromadzenie nowych środków nie powodowało, tak jak podatki, obciążenia wszystkich obywateli.

- Ta opłata obciąży tylko tych kierowców, którzy będą korzystali z dróg krajowych - stwierdził. Według Pola, ten system spowoduje, że środki pozyskamy też od obcokrajowców, którzy korzystają z polskich dróg.

Jego zdaniem, winiety nie będą drogie. Najdroższa winieta roczna kosztuje 180 zł. Oznacza to obciążenie dzienne posiadacza samochodu osobowego podróżującego często po kraju w wysokości 50 gr.

Według Pola jedna trzecia polskich dróg wymaga obecnie natychmiastowego remontu, a drugie tyle będzie go wymagać w ciągu najbliższych 3-4 lat. Obecnie na budowę dróg przeznaczanych jest 30 proc. wpływów z akcyzy na paliwa, reszta jest przeznaczana na inne cele państwowe.

-Na drogi krajowe przypada rocznie ok. 1,7 mld zł, 1,2 mld trzeba przeznaczyć na bieżące utrzymanie tych dróg, czyli odśnieżanie, malowanie pasów, czy bieżące remonty - powiedział Pol.

Sejm dyskutuje nad dwoma rządowymi projektami ustaw: o budowie i eksploatacji dróg krajowych oraz o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Drugi projekt ma umożliwić uzyskanie od 9 do 12 mld zł na inwestycje w zakresie budowy dróg w latach 2002-2005.

MAK, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PiS chce odwołać Pola z powodu systemu winietowego