Pivotal zajął miejsce Siebela

Adam Brzozowski
10-03-2004, 00:00

Sprzedaż pakietów CRM była w ubiegłym roku o połowę mniejsza niż przed dwoma laty. Część dystrybutorów nie może się pochwalić choćby jednym kontraktem.

Rynek systemów CRM, którego początek datuje się na rok 1999, nieustannie ulega przeobrażeniom. Liczba sprzedawanych przez dystrybutorów pakietów oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem jest każdego roku podobna, jednak zmienia się struktura dostawców technologii. W 2003 r. jeden z wiodących dostawców systemu — firma Siebel — zamknął swoje biuro w Polsce. System Siebel przewidziany jest dla dużych przedsiębiorstw, a takich w Polsce (dużych według światowej nomenklatury) jest zwyczajnie mało. Największe wdrożenie systemu, rozpoczęte w ubiegłym roku, ma miejsce w Telekomunikacji Polskiej, która zakupiła pakiet firmy PeopleSoft. System wdraża międzynarodowe konsorcjum. Innych spektakularnych zakupów na krajowym rynku nie było.

Zmiana lidera

Wyniki przeprowadzonej przez „PB” ankiety wskazują, że najwięcej, bo 7 projektów CRM, zawarła i zrealizowała spółka Pivotal Polska, z czego 4 wykonała bezpośrednio, a 3 poprzez integratorów (Computerland, Softbank, NextiraOne).

Przed dwoma laty, kiedy Pivotal nie miał w Polsce przedstawicielstwa, liderem wśród dostawców CRM była spółka Great Plains Software Polska — wówczas dystrybutor Siebela. W 2001 r. sprzedała 15 mutacji tego systemu. W roku 2002 firmie udało się zawrzeć tylko 4 kontrakty na CRM, zaś w zeszłym roku powróciła do czołówki dostawców tych technologii, choć z nowym rozwiązaniem — Logotec CRM 9000. Great Plains rozpoczął handel produktem Logoteca w połowie 2003 r. i w ciągu sześciu miesięcy, jak twierdzą przedstawiciele spółki, sprzedał 6 licencji na jego użytkowanie. Wynik ten nie zadowolił firmy.

— Rynek systemów CRM nie jest obecnie tak obiecujący jak dwa lata temu. Klienci mają większą wiedzę na temat tego rozwiązania, w tym o problemach, z jakimi boryka się część podmiotów po wdrożeniu programów. Druga kwestia to wstrzymanie inwestycji w IT. Wynika ono z tempa rozwoju gospodarki oraz oczekiwania na dofinansowanie projektów informatycznych z funduszy Unii Europejskiej — informuje Ryszard Sadowski, prezes Great Plains Software Polska.

Utrzymać pozycję

Na trzeciej pozycji wśród dostawców CRM uplasowała się firma @vantage, z systemem marketing.manager. W 2003 r. zawarła kontrakty z Lafarge Polska (dla dwóch spółek z grupy Lafarge) oraz z firmą Broker FM (wiodącą z grupy RMF).

— Z punktu widzenia sprzedaży rok 2003 nie był gorszy od poprzednich. Dobre wyniki zawdzięczamy już w pewnym stopniu rozwiniętej bazie instalacyjnej. Wcześniejsze, zakończone sukcesem wdrożenie dla Lafarge Cement otworzyło nam drzwi do kolejnych spółek z grupy, natomiast wdrożenie w „Super Expressie” i referencje z branży medialnej na Zachodzie pomogły nam wygrać kontrakt dla Brokera FM — tłumaczy Marek Parzydło, prezes @vantage.

Spadek sprzedaży CRM odnotowała spółka Qumak-Sekom, która w 2003 r. zawarła jeden kontrakt na dostawę modułów systemu Clientele (Sales & Marketing, e-Portal), choć jeszcze rok wcześniej miała na koncie pięć kontraktów. Jednak biorąc pod uwagę zmianę struktury sprzedaży systemów CRM, utrzymanie się firmy na liście dostawców tego rozwiązania jest sukcesem. W 2003 r. powodzenie opuściło innych dawnych dystrybutorów aplikacji CRM — żadnego kontraktu nie zawarły firmy: Hogart (w 2001 r. firma miała 4 kontrakty na Siebel eBusiness MidMarket), Noblestar Polska, dystrybutor oprogramowania PeopleSoft (firma zawarła w zeszłym roku 3 kontrakty, lecz nie na dostawy CRM) i Geac Polska, dawny dystrybutor pakietu iCRM Suite/iEnterprise (firma nie spodziewa się dostaw CRM także w tym roku).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Brzozowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Pivotal zajął miejsce Siebela