Piwny rok obfitości

Ponad 850 nowości, kilkuprocentowy wzrost i tropiki w różnej formie. W zeszłym roku browarnicy mieli swoje pięć minut

W 2018 r. działało w Polsce 318 browarów (przynajmniej tych sprzedających produkty w detalu) — podaje Nielsen. Oznacza to, że względem 2017 r. ich liczba zwiększyła się o 43, a konsumenci mogli wybierać m.in. spośród 853 nowości. Miniony rok zachęcał do konsumpcji i produkcji. Ta ostatnia urosła prawie o 2,6 proc. — wynika z danych GUS. To wynik najlepszy co najmniej w ciągu kilku ostatnich lat, a przecież cały czas rozwija się import piwnych marek.

Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów
Polskich, przyznaje, że po tak świetnym ubiegłym roku trudno będzie uzyskać podobną
dynamikę wzrostu w obecnym . Przewiduje raczej lekki spadek wolumenu sprzedaży
piwa, ale utrzymanie wartości sprzedaży dzięki rosnącej popularności droższych
produktów
Wyświetl galerię [1/2]

POWTÓRKI NIE BĘDZIE:

Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, przyznaje, że po tak świetnym ubiegłym roku trudno będzie uzyskać podobną dynamikę wzrostu w obecnym . Przewiduje raczej lekki spadek wolumenu sprzedaży piwa, ale utrzymanie wartości sprzedaży dzięki rosnącej popularności droższych produktów Fot. Daniel Dmitriew

Społeczność i nie tylko pogoda

— Wydarzeniem, które odbiło się dużym echem na rynku, było przejęcie przez Grupę Żywiec Browaru Namysłów. Obserwujemy również coraz większą profesjonalizację browarów, szczególnie tych, które rozpoczęły działalność na początku piwnej rewolucji. Już w tym roku pojawią się piwa z nowego zakładu Browaru Pinta. Doctor Brew natomiast wydzierżawił Browar Lwówek [należący do Marka Jakubiaka — red.] i ma wyłączne prawo do jego zakupu. Przykładów jest więcej, a często tak duże przedsięwzięcia są możliwe głównie dzięki przeprowadzanym z sukcesem akcjom crowdfundingowym. Polacy już nie tylko chcą pić piwo, ale również być częścią tej społeczności — komentuje Edyta Prokopiuk, konsultant w Nielsenie.

Według niej piwo jest największą kategorią w koszyku spożywczym, a w 2018 r. wygenerowało 16,6 mld złotych sprzedaży. To o 7,1 proc. więcej niż w 2017 r.

— W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy [spółka jest przed wynikami całorocznymi — red.] obserwowaliśmy kontynuację głównych trendów, czyli poszukiwania różnorodnych smaków, sięgania po jakościowe produkty i specjalności oraz dalszy wzrost zainteresowania piwami bez alkoholu. Ważnym czynnikiem sprzyjającym sprzedaży była bardzo dobra pogoda i mundial — podsumowuje Magdalena Brzezińska, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

— Na pewno część zeszłorocznego wzrostu zawdzięczamy wyjątkowo ładnej pogodzie i mundialowi, jednocześnie w porównaniu z poprzednim rokiem sprzedaż była wyższa w 11 z 12 miesięcy. Może to napawać optymizmem na kolejny rok, bo nie tylko czynniki od nas niezależne mają znaczenie — dodaje Edyta Prokopiuk.

Wolumen, według Nielsena, wzrósł w tym czasie o 3,5 proc., czyli o połowę wolniej niż wartość.

— Polscy konsumenci szukają coraz ciekawszych, a więc coraz droższych piw. Kiedyś przodowały w tym małe browary, dziś są też tu aktywne największe, co dodatkowo nakręca ruch w kategorii. Ponadto coraz popularniejsza jest produkcja piw na specjalne okazje w krótkich seriach — stąd też duża liczba nowości. Innowacyjność piwowarów jest naprawdę nieograniczona — uważa Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich i członek zarządu Browaru Kormoran.

— Browary rzemieślnicze odkrywają smaki, jakie preferują konsumenci, podczas gdy to duże browary mogą wykorzystać rozbudowaną sieć dystrybucji, żeby dotrzeć z nowymi propozycjami do jak najszerszego grona odbiorców. Chociaż to powoli zaczyna się zmieniać. Półka piwnych specjalności browarów rzemieślniczych w hiper— i supermarketach oraz dyskontach jest coraz szersza — twierdzi Edyta Prokopiuk.

W efekcie nowości i specjalności, a więc też kolejnych piwnych segmentów, przybywa.

— Browary kraftowe od lat przecierają piwne szlaki dzięki wprowadzaniu nowości, często inspirowanych trendami z USA, ale również promowaniu lokalnych stylów piwnych. Ważną rolę odgrywają influencerzy oraz piwni eksperci. W styczniu tego roku już po raz trzeci odbyło się święto porteru bałtyckiego, a segment porterów i stoutów w 2018 r. urósł o 16,9 proc. i wygenerował 66 mln zł — mówi Edyta Prokopiuk.

Bezalkoholowo i tropikalnie

Edyta Prokopiuk podkreśla, że szeroko komentowanym trendem w piwie, który nasilił się w 2018 r., jest dynamiczny rozwój piw bezalkoholowych.

— Piwa o zawartości alkoholu poniżej 0,5 proc. to już niemal 513 mln zł, co odpowiada 3,1 proc. udziałów w całej kategorii. Ich wartość jest większa niż win musujących i rumów razem wziętych. Rozwojem tego segmentu w największym stopniu kierowały piwa z zerową zawartością alkoholu, generując trzy czwarte całego wzrostu — twierdzi Edyta Prokopiuk.

Trend rozwoju piw bezalkoholowych jest o tyle ważny, że wpływa na sposób konsumpcji. Grupa konsumentów trunku poszerza się tym samym np. o kierowców czy osoby niespożywające alkoholu. W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu.

— Obawiam się, że w tym roku możemy odnotować spadek. Baza z 2018 r. jest wysoka i sporo będzie zależało od pogody — jeśli szybko przyjdzie wiosna i długo będzie ciepło, wręcz tropikalnie, jak w zeszłym roku, to wynik sprzedaży może się powtórzyć, ale niekoniecznie przebić — dotyczy to jednak wartości, wolumenowo może nastąpić lekki spadek — mówi Andrzej Olkowski.

Edyta Prokopiuk uważa, że zapewne czekają nas kolejne konsolidacje.

— Polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany, więc browary będą musiały skupić się na jakości oraz dystrybucji. Do wzrostu piwnych specjalności będą się przyczyniać Indian Pale Ale i piwa pszeniczne, a spośród smaków, popularne już wśród browarów rzemieślniczych, smaki tropikalne, takie jak marakuja czy ananas — mówi konsultant w Nielsenie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy