W styczniu 2002 r. trzech największych krajowych producentów opanowało ponad 78 proc. sprzedaży detalicznej piwa — wynika z raportu AC Nielsen. Najlepiej sprzedawała się marka Tyskie Gronie produkowane przez Kampanie Piwowarską.
Nie publikowany raport AC Nielsen, firmy monitorującej rynek sprzedaży w Polsce, zawiera analizę detalicznej sprzedaży piwa.
Trzech największych producentów, czyli grupa Żywiec, Kompania Piwowarska, Carlsberg Okocim, w styczniu 2002 r. opanowało 78,2 proc. krajowej detalicznej sprzedaży piwa.
Z zestawienia widać, że klienci zaczęli preferować piwo konfekcjonowane w puszkach, które stanowiło w styczniu 50,4 proc. sprzedaży sklepowej. W kwietniu i maju 2001 r. piwo puszkowe miało zaledwie 45,6-proc. udział.
Nadal najlepiej sprzedają się piwa sygnowane marką Tyskie (Kompania Piwowarska), którym przewodziło w styczniu Tyskie Gronie, mające 16-proc. udział w handlu detalicznym.
Drugie miejsce przypadło marce Żywiec z 11,4-proc. udziałem. Z grupy Żywiec wywodzi się też Warka, która opanowała 9,6 proc. detalu. Najlepiej w sklepach sprzedawały się Strong — 5,1 proc. oraz Warka Jasne Pełne — 4,5 proc.
Wśród piw Lecha klienci najchętniej wybierali markę Lech Premium, której udział w detalu w badanym miesiącu wyniósł 5,8 proc.
Na uwagę zasługuje też sprzedaż Carlsberga Okocimia. Najczęściej kupowane piwo duńskiej grupy to Okocim Mocne z 4,4- -proc. udziałem w rynku sprzedaży detalicznej.
Czwartej liczącej się sile piwnej na rynku, czyli austriackiej grupie Brau Union, najlepiej szła w styczniu sprzedaż detaliczna Królewskiego Pełnego, które opanowało 1,5 proc. rynku.
Nielsen zbadał też najlepiej sprzedające się piwo pod względem zawartości alkoholu. W styczniu 2002 r. Polacy najchętniej kupowali piwo typu Full Light (o zawartości alkoholu 5,6-6,2 proc.), które stanowiło w badanym okresie 59,3 proc. sprzedaży detalicznej.
Stosunkowo mocną pozycję miało piwo mocne typu Strong (od 7 proc.), którego udział w detalu wyniósł 25,3 proc. Piwo typu Light (1,7-5,5 proc.) miało natomiast udział 13,3-proc.