Pizza zjadła pandę i ma pełny żołądek

Karol JedlińskiKarol Jedliński
opublikowano: 2014-11-24 00:00

Pizza Portal przejmuje Foodpandę. Razem w tym roku mają ponad 100 mln zł przychodu. Pyszne.pl nie składa broni.

Jeśli apetyt rośnie w miarę jedzenia, to po ostatniej transakcji Pizza Portal, kierowany przez Lecha Kaniuka (a kontrolowany przez niemiecki Delivery Hero) ma już niemal pełny żołądek. Spółka przejęła właśnie polską gałąź Foodpandy i tym samym na polu walki o rynek zamówień jedzenia przez internet i aplikacje pozostało dwóch poważnych graczy. Oprócz Pizza Portal ostało się jedynie Pyszne.pl (własność holenderskiego Takeaway.com).

— Przejęcie Foodpandy nie zwiększa radykalnie naszego zasięgu czy udziałów rynkowych, bo już wcześniej byliśmy liderem rynku. Jednak oceniam, że z poziomu 60 proc. udziałów w rynku wchodzimy w rejony 70 proc. — uważa Lech Kaniuk.

Cena i baza

Według Pizza Portal i Pyszne. pl, w tym roku Polacy złożą zamówienia w restauracjach na kwotę 150 mln zł. Zatem przychody lidera rynku po przejęciu konkurenta to około 100 mln zł. Pyszne.pl może liczyć na 30 mln zł przychodów.

— Negocjowaliśmy przejęcie Foodpandy, jednak nam wycena tego serwisu wydawała się za wysoka. Nie zamierzamy przy tym się poddawać, mamy finansowanie i największą bazę restauracji. Prowadzimy też m.in. kampanię telewizyjną — mówi Arkadiusz Krupicz, szef Pyszne.pl.

Foodpanda.pl, należąca dotychczas do Rocket Internet, skusiła Pizza Portal mocną pozycją w Warszawie i zespołem, w tym m.in. własnymi dostawcami. Dzięki temu mogła współpracować z restauracjami na co dzień nieobsługującymi klientów poza lokalem. Jednak docelowo mniejszy brand zniknie z Polski, także dlatego, że Rocket Internet i Delivery Hero po cichu dzielą się wpływami na całym świecie, starając się schodzić sobie z drogi. Przez kilka najbliższych miesięcy strona przejętej spółki będzie jeszcze przekierowywać na Pizza Portal.

Trio przyszłości

— Konsolidacja i zmiany na polskim rynku będą postępować. Tu trzeba mieć pokaźny wolumen, by móc zarabiać. W październiku po raz pierwszy Pizza Portal była na plusie — cieszy się Lech Kaniuk.

Szef Pizza Portal zapowiada kolejne inwestycje w marketing poza internetem, a duże kampanie telewizyjne ma wspierać m.in. współpraca z Wirtualną Polską (za pomocą strony pizza.wp.pl) i Nokią (aplikacja Pizza Portal jest preinstalowana na smartfonach). Nie ma wątpliwości, że najbliższe kilkanaście miesięcy wyczyści rynek z mniejszych podmiotów, niemających siły przebicia i kapitału z Zachodu.

— To bardzo trudny model biznesowy — przyznaje Lech Kaniuk i formułuje opinię, że docelowo polski rynek zamawiania online czeka dominacja jednej marki.

Piotr Łagowski, do niedawna szef Foodpandy w Polsce, a obecnie prezes Quandoo w Europie Wschodniej (serwis do rezerwacji stolików przez internet), mówi jeszcze dobitniej.

— Za 2-3 lata krajobraz będzie taki: Zomato zdominuje sektor internetowych recenzji restauracji, Quandoo sferę rezerwacji stolików, a Pizza Portal — po zmianie nazwy na Delivery Hero — będzie liderem w dostawach i zamawianiu jedzenia — mówi Piotr Łagowski. Proszony o komentarz do tego typu predykcji, Arkadiusz Krupicz z Pyszne.pl mówi tylko:

— Nie można wykluczyć żadnego scenariusza.