PKL na inwestycyjnych szlakach

opublikowano: 17-06-2019, 14:30

Górski operator ma pięcioletni plan inwestycyjny wart 412 mln zł. Analizuje też możliwość realizacji projektów dwukrotnie droższych.

Należące do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) Polskie Koleje Linowe (PKL) osiągnęły w ubiegłym roku 117 mln zł przychodów i 56,3 mln zł EBITDA. Większość sprzedaży zapewniają spółce turyści odwiedzający Tatry latem. Dobre wyniki pozwalają jej snuć dalekosiężne plany rozwoju. Ich wsparcie zapowiada też PFR.

Paweł Borys, prezes PFR, podkreśla, że celem inwestycji w PKL jest dywersyfikacja jej działalności jako operatora infrastruktury kolei linowych, narciarskiej czy gastronomicznej.
Zobacz więcej

Na wielu polach:

Paweł Borys, prezes PFR, podkreśla, że celem inwestycji w PKL jest dywersyfikacja jej działalności jako operatora infrastruktury kolei linowych, narciarskiej czy gastronomicznej. fot.ARC

Strategia PKL na lata 2019-25 zakłada inwestycje o wartości 412 mln zł. Paweł Borys, prezes PFR, prognozuje wzrost rynku usług turystycznych do 2021 r. na poziomie blisko 10 proc. Rosnący popyt jest jednak dużym wyzwaniem, bo spora część infrastruktury PKL nie była modernizowana od lat. 

Od Zakopca do Soliny

Prawie 200 mln zł grupa planuje zainwestować w regionie Zakopanego. Planowana jest m.in. modernizacja kolei linowej na Kasprowy Wierch. Prawie 60 mln zł pochłonie modernizacja trasy dla narciarzy w Kotle Goryczkowym, która potrwa do 2023 r. Jednym z jej elementów będzie wymiana dwuosobowej kolei krzesełkowej, która działa od 50 lat, na czteroosobową, posiadającą kapsuły przeciwwiatrowe. 

- Planowana jest też budowa systemu punktowego dośnieżania trasy na Trasie Goryczkowej, aby zapewnić jej stałe funkcjonowanie – informuje Patryk Białokozowicz, członek zarządu PLK.

Powstanie również stały dojazd między stacją górną kolei Goryczkowej a początkiem trasy narciarskiej. PKL zainwestują także w odbudowę historycznego tarasu widokowego na Kasprowym Wierchu, od strony Hali Gąsiennicowej oraz punktu widokowego od strony Zakopanego. 

- Zamierzamy także inwestować w infrastrukturę, która ułatwi dostęp osobom niepełnosprawnym, z wózkami dziecięcymi itp. Dlatego też zbudujemy przystosowane do ich potrzeb centrum obsługi klientów Kuźnice – dodaje Patryk Białokozowicz.

Łatwiej będzie im dostać się do kolejki na Kasprowy Wierch.

Sporo zmieni się też na Gubałówce. Kosztem 25 mln zł zostanie zmodernizowany budynek stacji dolnej. Pod Gubałówką powstanie też regionalna restauracja. Na Butorowym Wierchu natomiast ma być zmodernizowana kolej krzesełkowa, a na stacji górnej będzie zbudowana wieża widokowa o wysokości 45 m. 

W rejonie Jaworzyny Krynickiej planowana jest budowa kolei krzesełkowej, ale tylko w partii szczytowej, równolegle do gondolowej. Będzie obsługiwać tylko górne trasy narciarskie, ponieważ na nich sezon trwa dłużej niż w dolnych partiach. Kolejnym elementem projektu jest budowa węzła kolejowego i kolei krzesełkowej Izwór oraz stworzenie alternatywnego wjazdu do ośrodka narciarskiego. Zostanie też rozbudowana infrastruktura hotelowo-gastronomicznej w rejonie stacji dolnej. Plany w rejonie Palenicy dotyczą budowy kolei oraz trasy narciarskiej Przystań Flisacka – Palenica.

Jednym z największych projektów będzie tbudowa kolei gondolowej nad Zaporą Solina. Inwestycja zostanie wykonana do 2022 r. i pochłonie 60 mln zł. Z inicjatywą jej realizacji do PKL zwrócili się lokalni samorządowcy.

- Początkowo byliśmy sceptyczni, ale po analizach ruchu turystycznego i oczekiwań turystów uznaliśmy, że warto wykonać ten projekt – twierdzi Patryk Białokozowicz.

Paweł Borys zakłada, że inwestycja szybko się zwróci. Okres zwrotu z całego programu inwestycyjnego potrwa, jego zdaniem, około 8 lat. Najdłuższy będzie z projektu planowanego w rejonie Kasprowego Wierchu.

Menedżerowie grupy podkreślają, że wiele planowanych projektów inwestycyjnych jest jeszcze na etapie oceny odziaływania na środowisko i uzgodnień z lokalną społecznością. Od tych prac i rozmów zależy ostateczny kształt projektów.

- Chcemy wykonać inwestycje z poszanowaniem praw i oczekiwań lokalnej społeczności oraz uwarunkowań środowiskowych, by nie ingerować zbytnio w otoczenie, ale jednocześnie poprawić jakość usług dla turystów – podkreśla Paweł Borys.

Etap analiz

Przymierzając się do realizacji tego planu inwestycyjnego grupa równocześnie pracuje nad kolejnym, wartym aż 800 mln zł. 395 mln zł może pochłonąć budowa nowych ośrodków. Rozważana jest np. budowa ośrodka narciarskiego na Butorowym Wierchu. Rozważana jest też możliwość odbudowy tras narciarskich na Gubałówce, ale ten projekt wymaga uzgodnień z właścicielami wielu nieruchomości. Paweł Borys podkreśla, że władze Zakopanego opracowują nowy plan zagospodarowania przestrzennego, który być może nieco ułatwi realizację takich inwestycji.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy