PKN Orlen zamierza do końca 2009 roku uruchomić ok. 1000 stacji paliw pod nazwą ‘Bliska’, działających w tzw. segmencie ekonomicznym czyli z podstawową ofertą usług i towarów, poinformował w poniedziałek Wojciech Heydel, wiceprezes ds. sprzedaży spółki.
„Chcemy, aby do końca 2009 roku pod nazwą ‘Bliska’ działało ok. 1000 naszych stacji” - powiedział Heydel w poniedziałek na konferencji prasowej z okazji uruchomienia nowej sieci segmentu ekonomicznego zarządzanej przez PKN.
Według niego, do końca 2005 roku będzie funkcjonować na rynku ok. 30 stacji tej marki. „Dzisiaj uruchamiamy 15 pierwszych stacji sieci ‘Bliska’ i do końca roku pod tą marką będzie działać ok. 30” – powiedział.
Heydel poinformował, że na koniec 2006 roku pod nową marką będzie funkcjonować ok. 170 stacji, na koniec 2007 r. – 480, a na koniec 2008 r. – 800.
W poniedziałek Orlen podał, że do nowej sieci trafią zarządzane przez spółkę stacje franczyzowe, patronackie, stowarzyszone a także niezależne, po spełnieniu wymogów marki ekonomicznej.
„Ceny na naszych stacjach ekonomicznych będą o ok. 5 groszy niższe niż na stacjach Premium” – powiedział też wiceprezes. Dodał, że ok. 10% stacji sieci „Bliska”, w godzinach nocnych, będzie działać w systemie samoobsługowym i paliwa będą sprzedawane w tym czasie o kolejne kilka groszy taniej.
„Mamy nadzieję, że niższa cena paliw będzie owocowała zwiększeniem wolumenu sprzedaży” - podkreślił.
Heydel zaznaczył, że uruchomienie stacji w nowym segmencie pozwoli umocnić udział PKN Orlen na rynku detalicznym, który wynosi obecnie ok. 27%. „Chcemy powrócić do poziomu ok. 30%” – powiedział.
Nowa sieć będzie oferować podstawowe rodzaje paliw – 95, 98, diesel, LPG oraz podstawowe towary motoryzacyjne i spożywcze.
Strategia Orlenu do 2009 roku zakłada docelową strukturę sieci sprzedaży składającą się z około 900 stacji w standardzie premium (pod marką Orlen) i ok. 1000 w standardzie ekonomicznym (pod marką Bliska).
Obecnie Orlen zarządza taka samą liczba stacji – 1900 – o zróżnicowanym poziomie obiektów i oferty. Plan rozwoju sprzedaży detalicznej w Polsce w latach 2005-2009 zakłada przeznaczenie średniorocznie ok. 390 mln zł, bez uwzględnienia ewentualnych akwizycji. (ISB)
maza/mik