W środowe zimne popołudnie warszawska Rotunda rozjarzyła się setką świateł. Salę na pierwszym piętrze zapełnili nie tylko prezesi i członkowie zarządu PKO BP i Allegro, ale także przedstawiciele rady nadzorczej największego banku oraz spółek zależnych. Nie zabrakło także gości, wśród których znaleźli się Wojciech Balczun, minister aktywów państwowych, czy Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich.
Liderzy rynku - bankowego i e-commerce - ogłosili partnerstwo, które łączy świat zakupów, płatności i finansowania firm. PKO BP i Allegro dzięki usłudze Klik (nowa metoda płatności dla użytkowników Allegro, polegająca na połączeniu indywidualnego konta klienta z kontem Allegro dzięki czemu autoryzacja płatności odbywa się bezpośrednio na platformie) chcą w ciągu trzech lat dotrzeć do ponad 2 milionów klientów.
- Chcemy, by połowę tych klientów stanowili ci, którzy jeszcze nie mają rachunku w naszym banku. Dajemy zestaw benefitów na prostych zasadach - najszybszy na rynku cashback do 3 proc. na zakupy, a środki wypłacane będą bezpośrednio na konto bankowe klienta prowadzone w PKO BP. To także darmowe dostawy w ramach Allegro Smart za złotówkę przez pół roku – mówi Szymon Midera, prezes PKO BP.
Bank będzie także udzielać pożyczek merchantom, operującym na platformie. Cel to 1,5 mld zł finansowania dla 20 tysięcy przedsiębiorców. Kwota pożyczki na start to maksymalnie 300 tys. zł przy marży 6 proc., w przyszłym roku ma wzrosnąć do 0,5 mln zł.
- Allegro obsługuje ponad 15 milionów aktywnych Polaków na platformie. Zaczynamy od dwóch usług – konsumenckiej i skierowanej dla MŚP. Wierzymy, że to jest trampolina do dalszej współpracy – mówi Marcin Kuśmierz, prezes Allegro.
Współpraca w duchu local content
- Niedawno ogłaszaliśmy wielki sukces związany z emisją listów zastawnych, a dzisiaj mamy kolejny spektakularny moment w historii banku, przygotowywany przez wiele miesięcy. Projekt, który wpisuje się w coś, co jest priorytetem i rządu i Ministerstwa Aktywów Państwowych, czyli repolonizacja, local content, komponent krajowy w łańcuchach dostaw. Kwestia łączenia się sektora publicznego z sektorem prywatnym osadzonym mocno w polskiej rzeczywistości gospodarczej to jest coś, co nam bardzo odpowiada – mówi Wojciech Balczun, minister aktywów państwowych, który przed laty pracował w PKO BP i jak sam przyznał od 30 lat jest wiernym klientem banku.
- Chcielibyśmy, aby takich partnerstw było jak najwięcej i nie tylko w zaawansowanym sektorze finansowym, ale też w energetyce, czy przemyśle obronnym – dodaje minister.
Rynki zagraniczne na celowniku
Dla PKO BP partnerstwo z Allegro to bardzo ważny krok do realizacji strategii, która ma bankowi zapewnić 15 milionów klientów na koniec 2027 r. Ma ich obecnie 12,4 mln i choć w ostatnich 12 miesiącach przybyło mu 324 tys. nowych to droga do celu jest jeszcze daleka.
- Łączymy dwie największe bazy klientów w Polsce i potencjał lidera usług finansowych i lidera e-commerce. Za około pół roku dokonamy biznesowej ewaluacji i będziemy rozmawiać o przenoszeniu doświadczeń za granicę, bo zarówno Allegro, jak i PKO BP są obecne na kilku rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Mam nadzieję, że koncentracja na kliencie przyniesie sukces w Polsce i będziemy mogli rozmawiać o wyjściu z naszymi usługami na inne rynki – mówi Szymon Midera.
Allegro jest obecne w Czechach, na Słowacji, w Słowenii i na Węgrzech. PKO BP ma cztery oddziały korporacyjne – od wielu lat w Czechach i na Słowacji i Niemczech, a na początku roku bank otworzył oddział korporacyjny w stolicy Rumunii.
- Tu aż się prosi o synergie. W przypadku klientów detalicznych w pierwszej kolejności myślimy o ubezpieczeniach np. do elektroniki, oferowanej przez Allegro. Z kolei w naszych oddziałach korporacyjnych możemy zaproponować polskim firmom działającym na tamtejszych rynkach faktoring, czy produkty naszej spółki leasingowej. Możliwości jest bardzo wiele - mówi Szymon Midera.
