PKO BP twardo stoi na ziemi

opublikowano: 05-10-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Bank otwiera oddział w metaverse, ale w nowej strategii chce mocniej postawić na oddział i bardziej wyrazistą komunikację.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki oddział PKO BP przenosi do metaverse
  • dlaczego w nowej strategii bank stawia na sieć oddziałów
  • co zachowa ze starej strategii
  • co planuje w obszarze marketingu

„Świat to za mało” – z taką prezentacją wystąpi dzisiaj na konferencji Infoshare Paweł Gruza, p.o. prezesa PKO BP. Pokaże ją na Inspire stage i faktycznie zapowiada się inspirujące wydarzenie. Jak wynika z naszych informacji szef PKO BP zaprosi uczestników konferencji do metaversowej placówki banku. Będzie to oddział nr 1 w Warszawie, czyli słynna Rotunda przy Rondzie Dmowskiego.

Kontynuacja:
Kontynuacja:
Paweł Gruza, p.o. prezesa PKO BP prace nad strategią pozostawił w rękach zespołu, który powstał jeszcze za czasów Iwony Dudy. Nie zmienił też podstawowych , strategicznych założeń
Marek Wiśniewski

Placówka została postawiona na działce PKO BP kupionej na platformie Decentraland. Metaversowa Rotunda podobno bardzo dobrze odwzorowuje analogową odpowiedniczkę. Zainteresowany, czyli każdy kto zaloguje się na platformę Decentraland (założenie konta jest bardzo proste, nie wymaga posiadania kryptowalut, ani podawania danych osobowych), będzie mógł wejść do placówki i obejrzeć Rotundę od środka.

Wchodząc w metaversową rzeczywistość PKO BP dołącza do światowej czołówki banków testujących możliwości cyfrowego świata science fiction. Ledwie w lutym tego roku JP Morgan Chase otworzył pierwszy bankowy oddział metawersum (również na Decentralandzie). Wchodzącego do Onyx Lounge wita ryczący tygrys oraz patrzący z portretu wiszącego na ścianie Jamie Dimon, szef banku. W oddziale JP Morgan najlepiej poczuje się ktoś, kto grał na komputerze w latach 90., bo jakość grafik jest mniej więcej na podobnym poziomie. Podobny UX oferuje zresztą jak na razie cały metaverse.

PKO BP stawiając pierwszy krok w równoległej, cyfrowej rzeczywistości, równocześnie twardo stoi na ziemi w realnym świecie. Z naszych informacji wynika, że w nowej strategii bank mocno postawi na oddział. W realu.

Powrót do korzeni

Z końcem listopada PKO BP ogłosi nową, trzyletnią strategię. Przymierzał się do niej Jan Emeryk Rościszewski, ale nie starczyło mu czasu. Podał się do dymisji w październiku 2021 r. po pięciu miesiącach prezesowania. Prace nad dokumentem zainicjowała Iwona Duda, jego następczyni, ale nie doczekała finału, bo w czerwcu, równie niespodziewanie jak poprzednik, położyła papiery.

Paweł Gruza, nowy szef PKO BP przejął posadę prezesa z dobrodziejstwem inwentarza, czyli z piszącą się strategią. Prace były już mocno zaawansowane i wstrzymywanie ich, czy też diametralne zmienianie kierunków było już za późno. Zgodnie z wytycznymi rady nadzorczej z ubiegłego roku, zarząd do końca 2022 r. zobowiązany jest przyjąć strategię.

Nowy szef i zarząd z założeniami strategii zapoznali się podczas weekendowych warsztatów dwa tygodnie temu. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, zatwierdził kierunki, w których zmierzają prace.

Obecnie realizowana jeszcze strategia nosi tytuł PKO Bank Przyszłości. Nowa, jak wynika z nieoficjalnych informacji, ma zostać zatytułowana „Bank możliwości”, choć sama nazwa, podobnie jak inne założenia strategii, może się jeszcze zmienić. Nowa strategia ma być kontynuacją poprzedniej, ale z inaczej rozłożonymi akcentami. „Bank przyszłości” kładł nacisk na transformację cyfrową „Bank możliwości” mocniej podkreśla rolę naziemnej sieci. Z badań PKO BP wynika, że chociaż klienci gładko przechodzą do kanałów zdalnych (z IKO korzysta już 7 mln), to jest grupa osób, która za zmianami nie nadąża. Bank doszedł do wniosku, że po tym jak zbudował bardzo silne kompetencje w bankowości mobilnej, czas na „upgrade” bankowości oddziałowej. PKO BP ma placówki w 90 proc. powiatów i są miasta, gdzie konkurencją są tylko banki spółdzielcze. Zbigniew Jagiełło w latach 2014-15 marzył o kupnie „banku miejskiego”, pokroju Millennium. Cyfrowy przewrót pozwolił ściągnąć do banku klienta wielkomiejskiego bez akwizycji. Dlatego teraz PKO BP chce iść w powiat, dofinansować, scyfryzować odziały i dać lokalnym klientom dostęp do nowoczesnych placówek.

Nie będzie odgrzewanych kotletów

Powiatowa strategia mogłaby nabrać dodatkowego sensu, gdyby bank kupił, jak zamierzał w czerwcu, Bank Pocztowy i rozwijał lokalnie w sojuszu z Pocztą Polską dzięki liczącej kilka tysięcy placówek sieci urzędów pocztowych. Według naszych informacji nie zostało jeszcze rozstrzygnięte pytanie, czy PKO BP ma się rozwijać organicznie, czy poprzez przejęcia.

W nowej strategii bank dalej ma rozwijać kompetencje cyfrowe, szczególnie w obszarze e-commerce, który dotąd w dużej mierze leżał odłogiem - PKO BP jako jedna z nielicznych już dużych instytucji finansowych nie ma własnej bramki płatniczej. Nie będzie kontynuacji pomysłów z poprzedniej strategii, która przewidywała budowanie marketplace’ów z dodanymi usługami finansowymi. Miały one powstać na rynku nieruchomości, medycznym i samochodowym. Udało się stworzyć Automarket. Kolejnych prób już nie będzie.

Reklama z celebrytami

Sporą nowością strategii jest szeroki zakres oddziaływania. Obejmuje ona wszystkie spółki grupy i piony biznesowe, a także HR i marketing. Kładzie nacisk na synergie i wspólną komunikację. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, grupa chce mocno zaistnieć w przekazie marketingowym i reklamowym. Faktycznie, od czasów Tomasza Marszałła, szefa marketingu, który do 2015 r., kiedy to rozstał się z bankiem, prowadził wyrazistą komunikację, kreacja wizerunku PKO BP nie była już tak spójna. Nowa strategia przewiduje powrót do reklam telewizyjnych z udziałem celebrytów rozpoznawalnych w różnych rocznikowo grupach klientów. Obecnie bank reklamuje się głównie w internecie, gdzie trafia 60 proc. budżetu. 20 proc. pochłania telewizja, 20 proc. pozostałe nośniki reklamowe. W nowej strategii znacząco większy ma być udział telewizji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane