Rok 2003 był dla PKP Cargo drugim z rzędu, w którym spółka odnotowała poprawę wyników finansowych.
W 2003 r. PKP Cargo przewiozły blisko 156 mln ton ładunków. To o ponad 601 tys. ton więcej niż rok wcześniej i aż o 1,7 mln ton więcej niż planowano.
Spadek i wzrost
— Dobre wyniki osiągnęliśmy mimo spadku przewozów węgla, który jest naszym podstawowym ładunkiem. W 2003 r. przewieźliśmy tego surowca o 6,3 mln ton mniej niż rok wcześniej. Oznacza to, że w zeszłym roku mimo spadku przewozów naszego podstawowego ładunku i liberalizacji polskiego rynku kolejowych przewozów towarowych, na którym konkurowaliśmy już z 18 innymi przewoźnikami, nasza spółka pozyskała 7 mln ton nowych ładunków — mówi Józef Marek Kowalczyk, prezes i dyrektor naczelny PKP Cargo.
W roku 2003 zanotowano wzrost wielkości przewozów niektórych ładunków. PKP Cargo więcej niż rok wcześniej przewiozły: kruszyw budowlanych (o 3,0 mln ton), metali i wyrobów metalowych (o 1,3 mln ton) i koksu (o 1,1 mln ton). Większe o 1 mln ton były również przewozy tranzytowe.
Przychody i inwestycje
Wydłużyła się nieznacznie średnia odległość towarowych przewozów kolejowych. Wzrosła ona z 289,7 km w 2002 r. do 290,6 km w roku następnym.
— Rozmiary realizowanych przez nas przewozów plasują PKP Cargo na drugim miejscu, po kolejach niemieckich, wśród państw członkowskich i kandydujących do Unii Europejskiej — twierdzi Józef Marek Kowalczyk.
W 2003 roku PKP Cargo osiągnęły przychody całkowite wysokości 6,01 mld zł. Przychody z działalności przewozowej wyniosły 5,23 mld zł i były o 118 mln zł większe niż rok wcześniej.
— W ubiegłym roku przychody z działalności przewozowej w całkowitych przychodach PKP Cargo wzrosły do 87 proc. W 2003 r. spółka wypracowała zysk wysokości 160,2 mln zł. Byłby on jeszcze wyższy, ale zarząd spółki w 2003 roku zwiększył o 60 mln zł nakłady na remont taboru i naprawy główne wagonów. W ubiegłym roku na jego remont przeznaczyliśmy 427,9 mln zł. Osiągnięte w 2002 i 2003 wyniki finansowe dają nam pierwsze miejsce wśród przewoźników europejskich — przekonuje Józef Marek Kowalczyk.
W 2003 r. nakłady inwestycyjne PKP Cargo wyniosły 211,01 mln zł i były o ponad 83 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Środki te zostały przeznaczone w większości na modernizację i zakup taboru.