PKP Cargo proponują Czechom barter

Polski przewoźnik musi kupić 20 proc. akcji spółki AWT. Może zapłacić… spółkami

Trzy tygodnie temu czeska firma Minezit ogłosiła, że skorzysta z opcji sprzedaży PKP Cargo 15 tys. akcji spółki AWT. Za 20-procentowy pakiet polski przewoźnik powinien zapłacić 27 mln EUR, czyli ponad 113 mln zł.

PEŁNA KASA:
Zobacz więcej

PEŁNA KASA:

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, deklaruje, że jego firma ma pieniądze na ewentualny wykup 20 proc. akcji AWT od czeskiego przedsiębiorstwa Minezit. Analitycy powątpiewają. Marek Wiśniewski

Transakcja bezgotówkowa

— Na razie jest to tylko sygnał, że Minezit chce się pozbyć pakietu akcji AWT. Nie oznacza to jednak, że PKP Cargo muszą wyłożyć gotówkę — zapewnia Maciej Libiszewski, prezes transportowej spółki. Jak twierdzi, rachunek można uregulować inaczej, np. udziałami w innych spółkach.

PKP Cargo przejęłyby AWT na własność, a Minezit w zamian stałby się współwłaścicielem którejś z firm z grupy przewoźnika, co zacieśniłoby współpracę obu firm. Grupę PKP Cargo tworzy obecnie spółka matka oraz ponad 30 spółek zależnych. 14 z nich należy w 100 proc. (bezpośrednio lub pośrednio) do PKP Cargo, a w kolejnych czterech spółka matka ma co najmniej 50 proc. udziałów. Maciej Libiszewski informuje, że Czesi zadeklarowali już wstępnie, które podmioty z grupy PKP Cargo ich interesują. Menedżer nie chce jednak ujawnić żadnych szczegółów.

— Jeżeli dojdziemy do porozumienia, wybrane rozwiązania przedstawimy najpierw rynkowi w formie raportu bieżącego — deklaruje prezes. Podkreśla, że najbardziej zależy mu na dalszej współpracy z Minezitem. Dlatego PKP Cargo biorą pod uwagę również rozliczenie w gotówce. — Nasz plan przewiduje taki wariant. Pieniądze na ewentualny wykup 20 proc. akcji AWT mamy zabezpieczone — zapewnia Maciej Libiszewski.

— Wstępne decyzje zapadły, ale przewidując, jaka może być sytuacja po największym bankructwie w historii państwa czeskiego, zaczęliśmy z wyprzedzeniem szukać innych klientów. Dziś wartość naszych kontraktów w Czechach na przewóz ładunków innych niż węgiel jest dwa razy większa niż kilka lat temu — deklaruje Maciej Libiszewski.

Dopłata za remont

W przyszłym miesiącu zintensyfikowane mają być remonty torów kolejowych w Polsce. Maciej Libiszewski twierdzi, że PKP Cargo przygotowują się do tego już od dłuższego czasu.

— Z jednej strony — jako firma, która będzie dostarczała materiał do remontów, z drugiej — jako użytkownik będziemy zmuszeni korzystać z linii objazdowych. Od kilku lat postulowaliśmy, aby podczas remontów płacić za przejazdy taką samą stawkę jak wcześniej, nawet gdyby objazdy znacznie wydłużały trasę. Dzisiaj PKP PLK wykazują zrozumienie dla takich postulatów przewoźników — mówi prezes PKP Cargo.

Nie oznacza to jednak, że cena usług przewoźnika będzie taka sama jak wcześniej. — Nie możemy świadczyć usług ze stratą, dlatego proponujemy klientom opłaty, które uwzględniają objazdy, a więc dodatkowe koszty energii, paliwa, pracy, czasu i uruchomionych zasobów — mówi Maciej Libiszewski.

Czytaj też wywiad z Maciejem Libiszewskim na pb.pl

Węgiel w odwrocie

Firma AWT, funkcjonująca jeszcze kilka lat temu jako OKD Doprava (czyli przedsiębiorstwo transportowe górniczego koncernu OKD), miała praktycznie wyłączność na transport węgla z czeskich kopalni. Problem w tym, że wydobywcza grupa wpadła w kolosalne kłopoty i na początku maja zeszłego roku była zmuszona złożyć wniosek o upadłość. To spowodowało radykalny spadek giełdowego kursu PKP Cargo (dokładnie rok temu za akcje przewoźnika płacono na GPW mniej niż 30 zł, teraz jego kurs przekracza już 60 zł). Zdaniem szefa PKP Cargo, na skutek stopniowego zamykania kopalni OKD (ostatnia ma przestać fedrować w 2023 r.) w Czechach zacznie brakować węgla i będzie on zastępowany surowcem transportowanym z Polski. Nasza grupa kolejowa chce zdobyć te kontrakty i prowadzi już rozmowy na ten temat z przedstawicielami rządu w Pradze.

OKIEM EKSPERTA

Zamiana mało prawdopodobna

ADRIAN FURGALSKI

wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

PKP Cargo nie ma tyle gotówki, ile byłoby potrzebne na wykupienie akcji AWT od Minezitu. Nie sądzę jednak, aby spółka miała problem z zaciągnięciem kredytu w wysokości ok. 100 mln zł. Wydaje mi się to bardziej prawdopodobne niż wymiana akcji AWT na udziały w jakichkolwiek firmach należących do grupy PKP Cargo. Zdziwiłbym się, gdyby druga strona transakcji przystała na taki barter. Obawiam się zresztą, że PKP Cargo nie mają czego zaoferować. Udziały grupy w Euroterminalu Sławków nie są aż tyle warte, a dodatkowo będzie to zapewneprojekt o znaczeniu strategicznym, związany z wymianą handlową z Chinami. Dlatego przewoźnik raczej nie będzie skłonny się ich pozbywać. Udziały w spółkach remontowych zapewne też nie wystarczą, a udziałów w firmach infrastrukturalnych, do których należą bocznice, prawdopodobnie oddać nie można. Przyszłość AWT nie jest najgorsza, i to z kilku powodów. Po pierwsze, rząd czeski nie chce dać upaść górnictwu i tamtejsze kopalnie nie będą zamykane z dnia na dzień, po drugie, grupa PKP Cargo nastawia się w Czechach coraz bardziej na przewóz towarów innych niż węgiel, a po trzecie, tabor AWT może być przydatny także do świadczenia usług w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PKP Cargo proponują Czechom barter