PKP Cargo wierzą w holding

Zdaniem przewoźnika, kolejowa integracja przyniesie oszczędności i ułatwi inwestycje, np. w terminal kontenerowy przy wschodniej granicy

Mimo że w Polsce nie ma prawa holdingowego, PKP zamierzają przekształcić kolejową grupę w holding. Szczegółów operacji jeszcze nie podano, ale branżowi menedżerowie wierzą, że będzie dla nich korzystna. Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, zapewnia, że spółka, jako lider przewozów towarowych, odegra kluczową rolę w nowym podmiocie.

Zobacz więcej

KOLEJ NA TERMINALE: Autorami pomysłu budowy holdingu są kolejarze z PKP. Dzięki temu będzie można m.in. lepiej zarządzać nieruchomościami grupy. PKP Cargo, których prezesem jest Czesław Warsewicz, chce na nich budować np. terminale. FOT. GK

— Jak zapewnia Krzysztof Mamiński, prezes PKP, struktura holdingu nie odbierze spółkom samodzielności, wykorzystane natomiast zostaną możliwości współdziałania, m.in. dzięki wspólnemu zarządzaniu personelem, finansami, wspólnym zakupom czy szkoleniom. Skoordynowana może być także polityka informacyjna i obsługa prawna. Dzięki wprowadzeniu struktury holdingowej w grupie pojawią się oszczędności — mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, przypomina, że podobne plany miały także inne zarządy kolejowej grupy — używały tylko innej nomenklatury.

— Wcześniej mówiono np. o stworzeniu centrum usług wspólnych, by integrować działalność i oszczędzać. Obecnie mówi się o budowie holdingu, ale efekt ma być podobny. Stworzenie holdingu ma uzasadnienie, jeśli jego struktura nie zaburzy konkurencji na rynku kolejowym i pozwoli uzyskać lepsze warunki np. w sferze finansowania lub podatków — twierdzi Jakub Majewski.

Kolejowe terminale

PKP Cargo przymierzają się też do wspólnych inwestycji z grupą PKP.

— Rozważane są projekty budowy terminali, przeznaczonych głównie do przeładunku kontenerów, m.in. na gruntach należących do PKP przy granicy wschodniej — twierdzi Czesław Warsewicz. Jakub Majewski uważa zagospodarowanie gruntów w grupie za dobry pomysł, zwraca jednak uwagę na ryzyko konfliktu interesów.

— Jeśli wolumen przewozów realizowanych przez PKP Cargo nie wystarczy, by w pełni wykorzystać potencjał przeładunkowy terminalu, w interesie PKP byłoby wpuszczenie tam ładunków innego przewoźnika — konkurenta Cargo. Nie jest to jednak w interesie giełdowej spółki — uważa Jakub Majewski.

Podkreśla, że zapewnienia równego dostęp do terminali wszystkim klientom wymagają przepisy. — Przewoźnicy mający własne punkty przeładunkowe próbują je omijać, ustalając wysokie opłaty, bo za korzystanie z własnej infrastruktury terminalowej płacą sobie. Wysokie stawki zniechęcają natomiast innych. Dlatego łączenie funkcji dużych przewoźników kolejowych z zarządzaniem logistycznym i spedycją niezbyt się udaje — uważa Jakub Majewski.

Kontenery i rosyjski węgiel

PKP Cargo planują jednak rozwijać działalność w obszarze przewozowo-logistycznym. Czesław Warsewicz wymienia wiele planowanych i realizowanych inwestycji, które pomogą w wykonaniu strategii.

— Rozpoczęliśmy zakupy specjalistycznego taboru do przewozów intermodalnych i modernizację infrastruktury związanej z przeładunkiem kontenerów. Rozbudowaliśmy już terminal w Poznaniu Franowie oraz kupiliśmy ponad 300 platform do przewozów intermodalnych. Z powodu dobrych perspektyw rozwoju tych przewozów realizujemy dwa kolejne projekty dotyczące zakupu taboru — twierdzi Czesław Warsewicz.

Pierwszy dotyczy nabycia wagonów i platform, drugi — wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. — Rozpoczęliśmy także prace przy rozbudowie terminalu w Ostrawie — Paskowie i inwestycje w terminalu kontenerowym w Małaszewiczach, który jest „bramą do Europy” dla ładunków przybywających ze Wschodu. Projekt obejmuje prace budowlano-montażowe oraz zakup urządzeń technicznych, maszyn lub sprzętu. Pozwoli to usprawnić obsługę coraz większego wolumenu kontenerów przewożonych ze Wschodu przez przejście graniczne Brześć — Terespol — mówi Czesław Warsewicz. PKP Cargo liczą na przyznanie unijnego dofinansowania na te projekty. Czesław Warsewicz podkreśla, że w segmencie przewozowo-logistycznym upatruje szans dynamicznego rozwoju, ale widzi także wyzwania.

— Musimy lepiej wykorzystywać położenie Polski na przecięciu korytarzy transportowych Północ — Południe i Wschód — Zachód, rozwijać infrastrukturę liniową i punktową oraz cyfryzować procedury związane z przewozem — podkreśla Czesław Warsewicz.

Liczy również, że działalność przeładunkowa, która w 2017 r. stanowiła w przychodach grupy PKP Cargo kilka procent, będzie się rozwijać.

— W związku z rosnącym potokiem ładunków, zwłaszcza w kontenerach z Chin, na Nowym Jedwabnym Szlaku, wzrostem importu węgla oraz rosnącą wymianą handlową ze Wschodem, spodziewamy się w kolejnych latach znacznego wzrostu przeładunków w naszych terminalach — mówi Czesław Warsewicz.

Wsparcie dla holdingów

Resort rozwoju przestawił w 2016 r. plan wdrożenia przepisów dotyczących tzw. prostej spółki akcyjnej (PSA) i do tej pory koncepcja ta jest dyskutowana. Dzięki niej łatwiej będzie działać start- -upom, ale zyskać mogą także podmioty tworzące holdingi. Łatwiej będzie nimi zarządzać i decydować o przepływach kapitału, np. jego podwyższaniu czy obniżaniu w ramach grupy. Eksperci wskazywali jednak też, że aby przepisy faktycznie pozwalały sprawnie działać holdingom, konieczne są zachęty podatkowe.

Wysoki skok z asekuracją

PKP Cargo powołały radę prezesów, a ta stworzyła cztery komitety sterujące. Jeden z nich zajmie się aktualizacją strategii grupy — do końca roku przygotuje krótko-, średnioi długookresowy program. Rada prezesów przyjęła także plan działalności grupy na 2018 r. Zakłada w nim, że EBITDA sięgnie 778,7 mln zł, czyli będzie o 10,9 proc. wyższa niż rok wcześniej, przy planowanej masie przewiezionych towarów wynoszącej 125,9 mln ton. Pozwoli to osiągnąć 53,9 proc. udziału (według pracy przewozowej) w polskim rynku przewozów na koniec 2018 r., co oznacza wzrost o 2,3 pkt. proc. w stosunku do 2017 r. Jeśli poziom któregoś ze wskaźników będzie znacząco różnił się od prognoz, zarząd spółki podejmie decyzję o… korekcie prognozy.

 

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PKP Cargo wierzą w holding