PKP CHCĄ UŁATWIĆ PODRÓŻE BIZNESOWE

Artur Lisowski
28-02-2000, 00:00

PKP CHCĄ UŁATWIĆ PODRÓŻE BIZNESOWE

Zmiany w rozkładzie jazdy kolei uderzą w innych przewoźników

WIELU STRACI: Wprowadzenie większej liczby pociągów na trasie z Warszawy do Łodzi może odbić się na przewoźnikach autokarowych — uważa Mieczysław Marosz, dyrektor Międzywojewódzkiego Ośrodka Organizacji Przewozów Samochodowych w Warszawie. fot. M. Pstrągowska

Według przedstawicieli przewoźników autokarowych i EuroLotu, zmiany, które zamierza wprowadzić w nowym rozkładzie jazdy PKP, nie zagrożą ich interesom. Jednak przynajmniej Polski Express może mieć powód do zmartwień.

Polskie Koleje Państwowe od 1 czerwca 2000 roku wprowadzają nowy rozkład jazdy pociągów. Będzie w nim kilka ważnych zmian, które powinny zainteresować biznesmenów podróżujących po kraju oraz zaniepokoić innych przewoźników.

— Wprowadzimy dodatkowe połączenia na trasie Łódź-Warszawa. Dotychczas pociągi na tej trasie odjeżdżały co dwie godziny. Od czerwca wyruszać będą co godzinę. Szybciej będą kursowały pociągi z Warszawy do Poznania. Pokonanie tej trasy zajmie im 8 minut mniej niż dotychczas — ujawnia Andrzej Żurkowski z Generalnej Dyrekcji Przewozów Pasażerskich PKP.

Niestety, nie wszystkie zmiany ułatwią życie podróżnym. Część pociągów straci swoje dotychczasowe atuty i stanie się mniej komfortowa.

— InterCity Warta z Warszawy do Poznania będzie teraz pociągiem ekspresowym. Różnica polegać będzie na tym, że ze składu znikną wagony klimatyzowane — wyjaśnia przedstawiciel PKP.

Nowe połączenia

Koleje zamierzają zaproponować klientom również nowe, szybkie połączenia.

— Wprowadzone zostaną dwa nowe pociągi ekspresowe na trasę z Krakowa do Poznania i Świnoujścia — informuje Andrzej Żurkowski.

Przedstawiciel PKP nie potrafił jednak powiedzieć, przez które miasta będą wiodły te połączenia.

— Swój bieg przedłuży ekspres Mickiewicz z Warszawy do Poznania. Teraz będzie docierał z Białegostoku. Uregulowane zostaną również połączenia z Bydgoszczy do Warszawy. Od czerwca pociągi z tego miasta odjeżdżać będą w kierunku stolicy równo co cztery godziny — opowiada Andrzej Żurkowski.

Rywale bez paniki

Mimo wyraźnej próby PKP odebrania klientów, również podróżujących w interesach, przewoźnicy autokarowi i EuroLot dalecy są od paniki.

— Prowadzimy regularne połączenia autokarowe na terenie Polski. Jeżeli na którejś z tych tras kolej zwiększy ilość połączeń, postaramy się odpowiedzieć jakimiś akcjami promocyjnymi, które przyciągną do nas klientów. Wprowadzenie przez PKP większej liczby pociągów na trasę z Warszawy do Łodzi nie zagrozi naszej pozycji. Autokary Polskiego Expressu odwożą mieszkańców Łodzi bezpośrednio na lotnisko Okęcie, a tego kolej na razie nie może zaproponować. Naszym największym problem nadal pozostają zezwolenia na nowe połączenia autokarowe — twierdzi Paweł Mioduchowski z firmy przewozowej Polski Express .

Podobne zdanie na temat rywalizacji z PKP ma EuroLot.

— Osoby, które podróżują koleją, to zupełnie inna grupa pasażerów niż ta, która korzysta z samolotów EuroLotu. Największą grupę naszych klientów stanowią osoby, które przesiadają się na warszawskim lotnisku Okęcie. Niewielka grupa podróżuje tylko do stolicy — ocenia Leszek Chorzewski z PLL LOT.

EuroLot w zimowym rozkładzie nie prowadził połączeń lotniczych między Łodzią i Warszawą. Przedstawiciele krajowego przewoźnika nie wiedzą jeszcze, czy rejsy zostaną ponownie uruchomione w lecie.

— Trwają jeszcze prace nad letnim rozkładem lotów — tłumaczy Leszek Chorzewski

Powód do zmartwień

Na zagrożenia dla przewoźników autokarowych, jakie może przynieść wprowadzenie większej liczby połączeń kolejowych, zwraca uwagę Mieczysław Marosz, dyrektor Międzywojewódzkiego Ośrodka Organizacji Przewozów Samochodowych w Warszawie. Instyutucja ta zajmuje się między innymi koordynacją rozkładów jazdy.

— Wprowadzenie większej liczby pociągów na najbardziej obleganych trasach na pewno odbije się na przewoźnikach autokarowych. Klienci zawsze będą wybierali najlepsze oferty cenowe — zwraca uwagę Mieczysław Marosz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Lisowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PKP CHCĄ UŁATWIĆ PODRÓŻE BIZNESOWE