PKP Intercity czekają na Pesę

Przewoźnik podpisał umowę na unijne dofinansowanie modernizacji taboru. Część prac ma wykonać bydgoska spółka, ale podpisanie umowy się opóźnia.

Wartość programu inwestycyjnego PKP Intercity sięga 7 mld zł. Część tej kwoty stanowią fundusze własne, dokapitalizowanie z PKP i dług. Oprócz tego przewoźnik liczy na dotacje z Brukseli. Wczoraj podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) umowę na dofinansowanie programu modernizacyjnego wartego 990 mln zł. Wkład unijny sięgnie 402 mln zł.

LEPSZE JUTRO
LEPSZE JUTRO
Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, jest przekonany, że Pesa przezwycięży finansowe problemy i zmodernizuje wagony dla przewoźnika.
Fot. Marek Wiśniewski

— W 2023 r., kiedy zrealizujemy cały program inwestycji w tabor, będziemy mieli około 80 proc. nowoczesnych składów, przystosowanych dla niepełnosprawnych, z klimatyzacją itp. — twierdzi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Spóźnienie na starcie

Podczas etapu, który dofinansować ma Bruksela, zostanie zmodernizowanych 20 lokomotyw elektrycznych i sześć manewrowych lokomotyw spalinowych. Planowany jest też zakup sześciu pojazdów szynowo-drogowych do prowadzenia prac manewrowych na terenie stacji postojowych, modernizacja bocznic kolejowych i budowa myjni na terenie stacji postojowych Kraków Główny Zachód i Wrocław Główny.

Ważnym elementem projektu będzie modernizacja 183 wagonów. Większość ma remontować Pesa i należące do niej zakładyz Mińska Mazowieckiego. Przewoźnik zamierzał w marcu podpisać umowę w tej sprawie — nie podpisał do tej pory. Marek Chraniuk tłumaczy, że Pesa jest w trudniej sytuacji finansowej. Szef PKP Intercity wierzy jednak, że wkrótce wyjdzie na prostą.

— Rozmawiałem z prezesem Pesy, zapewnił, że wszystko jest dobrze, wkrótce planujemy podpisać umowę — twierdzi Marek Chraniuk.

„PB” pisał już, że Pesa miała problemy z uzyskaniem wartej ponad 50 mln zł gwarancji dobrego wykonania z PZU. Maciej Grześkowiak, rzecznik bydgoskiej spółki, zapewniał wówczas, że niedługo zostanie przyznana. Teraz także mówi o przełomie i zapowiada rychłe podpisanie kontraktu z PKP Intercity. Przewoźnikowi zależy na sprawnym i terminowym wykonaniu,bo pozwoli to szybko rozliczyć unijną dotację, na którą właśnie podpisano umowę.

Wyższy budżet

Pesa w ubiegłym roku była w podobnej sytuacji jak teraz. Walczyła o kontrakt na budowę tramwajów dla Krakowa, ale miała problem z otrzymaniem gwarancji, więc nie przedłużyła wadium i nie podpisała umowy. Krakowski zamawiający wybrał konsorcjum, które zajęło drugie miejsce w przetargu.

Tym razem raczej się tak nie stanie. Pesie, którą może przejąć państwowy Polski Fundusz Rozwoju, zależy na realizacji kontraktu dla krajowego przewoźnika. PKP Intercity trudno natomiast wybrać oferty innych uczestników przetargów na modernizację wagonów, bo byli znacznie drożsi niż bydgoska spółka, a nawet jej oferta znacznie przekroczyła kosztorys inwestora, który musiał zwiększyć budżet. Np. w przetargu na modernizację 83 wagonów i 42 w opcji kosztorys opiewał na 415 mln zł, a oferta Pesy — na prawie 470 mln zł. W konkursie na remont 40 wagonów wartość oferty bydgoskiej spółki przekroczyła 248 mln zł, a budżet PKP Intercity oszacowano pierwotnie na 199 mln zł. © Ⓟ

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane