PKP Intercity pokazały pendolino

KAP
29-05-2013, 00:00

Pociąg robi wrażenie. Na razie tylko na zdjęciach i filmie.

Pod koniec przyszłego roku Polacy pojadą pierwszymi polskimi pociągami pendolino.

NIEWYKORZYSTANY POTENCJAŁ: Pociągi pendolino mogą jechać z prędkością 250 km/h. W Polsce stan infrastruktury pozwoli na linii do Katowic jechać z prędkością 200-220 km/h, do Gdyni — 180 km/h, a do Wrocławia — 120-160 km/h. [FOT. ARC]
Zobacz więcej

NIEWYKORZYSTANY POTENCJAŁ: Pociągi pendolino mogą jechać z prędkością 250 km/h. W Polsce stan infrastruktury pozwoli na linii do Katowic jechać z prędkością 200-220 km/h, do Gdyni — 180 km/h, a do Wrocławia — 120-160 km/h. [FOT. ARC]

— Z Gdańska do Warszawy dotrzemy w 2 godziny i 45 minut, a do Katowic w 2 godziny i 15 minut — twierdzi Sławomir Nowak, minister transportu. To optymistyczny scenariusz, bo wciąż trwa modernizacja tej linii. Z dotrzymaniem terminu zakończenia inwestycji na linii Śląsk — Warszawa nie powinno być problemu, ale z modernizacją linii na Pomorze jest sporo problemów.

PKP Intercity nie kryje jednak dumy z nowego nabytku.

— Pociągi będą w barwach srebrno-niebieskich. W pierwszej klasie będą także przedziały menedżerskie, specjalnie wytłumione, w których będzie można prowadzić biznesowe negocjacje — zapewnia Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Wagony będą monitorowane, co raczej nie służy rozmowom o pieniądzach. Zakup 20 składów kosztować będzie Intercity 400 mln EUR. Pierwotnie niemal połowę miała dołożyć Komisja Europejska. Zależało jej jednak, by zakup pendolino był transakcją komercyjną.Tymczasem pociągi będą jeździć po linii Gdańsk — Katowice, do której przez najbliższych kilka lat skarb państwa będzie dopłacać. W efekcie Bruksela obcięła dofinansowanie o połowę i Intercity musiało dopożyczyć 100 mln EUR w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju. Andrzej Massel, wiceminister transportu, twierdzi jednak, że obcięcie przez Brukselę dofinansowania dla pendolino nie oznacza utraty tych pieniędzy — zostaną wykorzystane na inne inwestycje taborowe Intercity oraz samorządów. Twierdzi także, że europejscy urzędnicy już wstępnie zgodzili się na zwiększenie wskaźników dofinansowania w innych niż pendolino projektach taborowych oraz inwestycjach modernizacyjnych. Ostatecznej zgody wiceminister spodziewa się jeszcze w tym roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PKP Intercity pokazały pendolino