PKP ma wzmocnić PRK-7

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-05-25 00:00

PKP ma wzmocnić PRK-7

Po połączeniu Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych-7 z częścią firm wchodzących w skład Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej PKP powstanie potentat na rynku robót kolejowych. Przychody stołecznej spółki powinny tym samym wzrosnąć w 2001 r. z 80 do 160 mln zł.

Jeszcze w tym roku do struktur Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych-7 (PRK-7), powinno wejść część firm, wykonujących do tej pory roboty kolejowe na rzecz PKP. W ramach restrukturyzacji największego polskiego przewoźnika, który w przyszłości skupi się wyłącznie na przewozach, z Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej wyłączone zostaną podmioty realizujące prace budowlane na rzecz PKP, a ich majątek zostanie wniesiony aportem do PRK-7.

— Jesteśmy teraz na etapie analiz. Jeżeli dojdzie do połączenia, powstanie firma o ogromnym potencjale wykonawczym. Jest realne, że stanie się to jeszcze w tym roku — mówi Urszula Snochowska, dyrektor wydziału restrukturyzacji w Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej PKP.

Rentowność w górę

— Podniesiemy w tym roku nasz kapitał akcyjny o blisko 70 proc. i w zamian za wyemitowane akcje otrzymamy majątek przejmowanych firm. Zwiększymy tym samym nasz potencjał m.in. o ciężki sprzęt, którego do tej pory PRK-7 nie posiadało. Fuzja ta spowoduje stworzenie przedsiębiorstwa, które będzie miało możliwość kompleksowego wykonawstwa w zakresie robót kolejowych. Jeżeli ten plan się powiedzie, to nasze przychody wzrosną w roku 2001 dwukrotnie, do około 160 mln zł. Chcemy poprawić rentowność z obecnych 2,5 proc. do około 3,5 proc. — mówi Mirosław Miller, prezes zarządu PRK-7.

Do tej pory udział prac wykonywanych dla PKP stanowił około 50 proc. przychodów firmy.

— W przyszłym roku, po fuzji, udział robót kolejowych w przychodach wzrośnie do 70 proc. — twierdzi Mirosław Miller.

Także developer

PRK-7, oprócz robót tzw. kolejowych, z powodzeniem wchodzi w segment budownictwa mieszkaniowego poprzez spółkę zależną Warkom.

— Do tej pory budowaliśmy na gruncie inwestora. Teraz mamy 10 hektarów własnych terenów w rejonie Lazurowej i Górczewskiej w Warszawie. Tam realizujemy osiedle z 1,2 tys. mieszkań. Zamierzamy też wejść w tym roku w segment budownictwa jednorodzinnego — dodaje prezes Miller.

Osiedle przy Lazurowej finansowane jest ze środków własnych, bieżących wpłat przyszłych lokatorów oraz kredytów.

Lata tradycji

PRK-7 ma na swoim koncie m.in. budowę i modernizację warszawskiego węzła kolejowego, prace modernizacyjne linii kolejowej E-20 Kunowice-Warszawa-Terespol, budowę i remonty torów tramwajowych oraz układanie torów w warszawskim metrze. Jej portfel zamówień na ten rok wypełniony jest w 100 proc. Na 2001 rok firma podpisała już kontrakty na blisko 30 mln zł. Głównym akcjonariuszem spółki jest katowickie PRInż, (Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych), które po odkupieniu w tym roku 25 proc. pakietu akcji od SP, będzie właścicielem ponad 90 proc. akcji warszawskiej spółki.