PKP PLK stawiają na miejskie koleje

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2014-05-19 00:00

Pociągi zamiast samochodów, tramwajów i autobusów? Kolejarze zainwestują we wzmocnienie transportu aglomeracyjnego — zwłaszcza w stolicy.

Komisja Europejska stawia na transport przyjazny środowisku i stara się nakłonić kierowców, by do pracy — zamiast samochodami — dojeżdżali koleją albo komunikacją miejską. Z powodu korków pociągi, tramwaje i autobusy powoli zyskują na znaczeniu.

POCIĄG, KTÓRY CIESZY SIĘ WZIĘCIEM: Rosnące znaczenie przewozów aglomeracyjnych potwierdzają wyniki realizujących je firm. Wielu przewoźników pasażerskich traci udział w rynku, natomiast SKM Warszawa zwiększyła go (pod względem liczby pasażerów) z 6,62 proc. w I kw. 2013 r. do 10,82 proc. w I kw. 2014 r. [FOT. TP]
POCIĄG, KTÓRY CIESZY SIĘ WZIĘCIEM: Rosnące znaczenie przewozów aglomeracyjnych potwierdzają wyniki realizujących je firm. Wielu przewoźników pasażerskich traci udział w rynku, natomiast SKM Warszawa zwiększyła go (pod względem liczby pasażerów) z 6,62 proc. w I kw. 2013 r. do 10,82 proc. w I kw. 2014 r. [FOT. TP]
None
None

Miasta od lat inwestują w poprawę komunikacji. Na transport aglomeracyjny stawiają też kolejarze, ale jego usprawnienie wymaga kosztownych inwestycji. Szykują się do nich m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).

— Realizacja projektów dotyczących poprawy przepustowości w przewozach aglomeracyjnychjest jednym z priorytetów w perspektywie unijnej 2014- -20 — podkreśla Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. strategii i planowania.

Prędkość i tory

Jedną z kluczowych będzie inwestycja w Warszawski Węzeł Kolejowy. Na liście zadań do realizacji znalazł się projekt modernizacji linii Warszawa Wschodnia — Otwock — Dęblin — Lublin, wyceniony na 3,5 mld zł. W trakcie zakończonych właśnie konsultacji społecznych pojawił się jednak pomysł rozszerzenia tej inwestycji i rozbudowy infrastruktury między Otwockiem a stołeczną stacją Warszawa Gocławek. Resort uznał, że to dobry pomysł, a pracownicy PLK zakasali rękawy.

— Kończymy przygotowanie prac projektowych dla odcinka do Lublina i zabieramy się za analizy odcinka z Otwocka do Gocławka. Wykorzystamy do nich planowane do wdrożenia w spółce systemy symulacyjne — mówi Marcin Mochocki. Spółka stworzy cyfrowy obraz istniejącej infrastruktury, wprowadzi do systemu informacje dotyczące aktualnychi prognozowanych potoków ruchu kolejowego i dane o zapotrzebowaniu zgłaszane przez przewoźników. Na tej podstawie określi szczegółowy zakres inwestycji.

— Odcinek do Lublina przystosujemy do prędkości 140-160 km/h. W przypadku linii Otwock — Gocławek, która usprawni zarówno przewozy dalekobieżne, jak i aglomeracyjne, priorytetem nie jest prędkość, lecz poprawa przepustowości, konieczne więc może okazać się dobudowanie dodatkowych torów — prognozuje Marcin Mochocki. Realizacji projektu można spodziewać się pod koniec rozpoczynającej się perspektywy, czyli tuż przed 2020 r.

Reaktywacja dworca

Priorytetem PLK jest także inwestycja w linię średnicową między Warszawą Wschodnią a Zachodnią (szacunkowy koszt 1 mld zł) oraz Warszawą Gołąbki — Zachodnią i Gdańską (500 mln zł). Tu również w trakcie konsultacji społecznych pojawiła się idea rozszerzenia projektu i otwarcia zamkniętego przed laty dworcaWarszawa Główna oraz lepszego skomunikowania go z Warszawą Zachodnią.

Resort infrastruktury jest „za”. Jego przedstawiciele zapewniają, że PLK analizują projekt i jeśli znajdą się fundusze, zostanie zrealizowany. Marcin Mochocki obiecuje decyzję jeszcze w tym roku, a PLK analizują projekt już od jakiegoś czasu wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego, warszawskim ratuszem oraz PKP SA. Jeśli analizy wypadną pomyślnie, inwestycja ma szansę ruszyć w latach 2018-20.

— Dobrze, że PLK dostrzegają konieczność realizacji inwestycji poprawiających komunikację aglomeracyjną, która coraz mocniej zyskuje na znaczeniu — nie tylko w Warszawie, ale we wszystkich dużych polskich ośrodkach miejskich — komentuje Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.