PKP SĄ już GOTOWE DO PRZEKSZTAŁCEŃ

Cezary Pytlos
opublikowano: 2000-11-17 00:00

PKP SĄ JUŻ GOTOWE DO PRZEKSZTAŁCEŃ

Prywatyzacja spółek rozpocznie się w 2002 roku

Do końca listopada resort transportu ma wyrazić zgodę na skomercjalizowanie PKP. Pełną parą ruszy restrukturyzacja organizacyjna PKP. Z ich majątku zostanie wyodrębnionych 12 spółek i cztery oddziały. Pieczę nad nimi będzie sprawowała Centrala PKP, utworzona przede wszystkim na bazie Dyrekcji Generalnej.

Do końca miesiąca minister transportu i gospodarki morskiej ma zgodzić się na skomercjalizowanie przedsiębiorstwa państwowego PKP.

— Zarząd PKP złożył już wniosek, który rozpatruje departament kolejnictwa. Zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP z 8 września 2000 roku, na wyrażenie zgody minister ma 3 miesiące, ale prawdopodobnie uporamy się z tym do końca listopada — twierdzi Cezary Druś z MTiGM.

Kolejnym krokiem zarządu PKP będzie złożenie wniosku o wpis PKP SA do rejestru handlowego.

— Planujemy, że w nowej formule przedsiębiorstwo rozpocznie działalność na początku przyszłego roku — mówi Jacek Bukowski, członek zarządu PKP, dyrektor ds. przekształceń i prywatyzacji.

Szczęśliwa trzynastka

Zarząd PKP przygotowuje się jednocześnie do wyodrębnienia z majątku przedsiębiorstwa spółek nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością. Najbardziej zaawansowane są prace w przypadku trzech spółek — LHS, CS Szkolenie i Doradztwo oraz WKD. Mają one szansę wystartować w nowym kształcie na początku przyszłego roku. Od lutego do marca wyodrębnionych zostanie kolejnych 6 spółek, m.in. SKM, Farmacja i Teleinformatyka Kolejowa. Natomiast w kwietniu ma powstać spółka przewozów pasażerskich, a w lipcu — Cargo i Polskie Linie Kolejowe (do niej będzie należała infrastruktura). Spółki te wejdą w skład Holdingu PKP SA.

Cztery oddziały

— Głównymi kierunkami zmian w organizacji przedsiębiorstwa w okresie od dnia wpisu PKP SA do rejestru handlowego do dnia utworzenia spółek są: utworzenie oddziałów PKP SA i jednostki organizacyjnej Centrala Spółki — twierdzi Jacek Bukowski.

Oddziały PKP SA będą tworzone w większości na bazie obecnych dyrekcji sektorów i pionów. Będą one jednostkami samodzielnie sporządzającymi bilans. Dla utworzenia oddziałów PKP SA i umożliwienia ich wpisu do rejestru handlowego niezbędne są: podjęcie przez zarząd PKP SA uchwał w tej sprawie, opracowanie regulaminów organizacyjnych, ich przyjęcie przez zarząd PKP SA oraz złożenie wniosku o wpisanie do rejestru handlowego.

— Oddziały PKP SA będą formą przejściową. Mają funkcjonować do czasu utworzenia na ich bazie spółek — zastrzega Jacek Bukowski.

W formie oddziałów przewiduje się funkcjonowanie: Dyrekcji Gospodarki Mieszkaniowej, Dyrekcji Kolejowej Służby Zdrowia (bez Farmacji), Kolejowej Agencji Aktywizacji Zawodowej oraz Dyrekcji Administrowania Nieruchomościami.

Za dwa lata

— Centrala PKP SA utworzona zostanie na bazie Dyrekcji Generalnej, Dyrekcji Nieruchomości, Biura Kontroli Dochodów w Krakowie, Biura Kontroli Dochodów w Olsztynie oraz przedstawicielstw PKP za granicą — mówi Jacek Bukowski.

Funkcje i zadania Centrali PKP będą się różniły od tych, jakie ma Dyrekcja Generalna PKP. W pierwszej fazie, obejmującej I półrocze 2001 (od wpisu PKP SA do rejestru handlowego do utworzenia spółek), działania centrali będą skoncentrowane na zarządzaniu przedsiębiorstwem w kształcie zbliżonym do obecnego i wdrażaniu postanowień ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji. Następna faza, obejmująca II półrocze 2001 roku (od utworzenia spółek do zakończenia postępowań likwidacyjnych), skoncentrowana będzie na przekazywaniu zasobów (aportów) oraz wdrażaniu mechanizmów zarządzania i współpracy między nimi. W trzeciej, ostatniej fazie (rozpoczynającej się po zakończeniu restrukturyzacji organizacyjno-majątkowej — 2001/2002 rok), największy nacisk zostanie położony na zarządzanie holdingiem PKP SA i przygotowanie spółek do prywatyzacji.