PKP wracają do lokomotyw

Katarzyna Kozińska
20-03-2003, 00:00

Zarząd PKP w ciągu kilku tygodni zamierza zamknąć renegocjowanie kontraktu na zakup lokomotyw od wrocławskiego Bombardiera. Wiele wskazuje na to, że kolej chce ich kupić 20.

Maciej Męclewski, szef PKP, liczy, że najpóźniej pod koniec kwietnia podpisze nową umowę kupna lokomotyw z wrocławskiej fabryki kanadyjskiego Bombardiera. Powodzenie negocjacji zależy jednak od uzyskania środków na sfinansowanie transakcji. Przewoźnik stara się o kredyt bankowy.

— Rozmawiamy z bankami i rozmawiamy z Bombardierem. Niczego nie podpiszemy, dopóki nie będziemy mieli pewności, że dostaniemy pieniądze. Poprzedni kontrakt rozsypał się właśnie z powodu wycofania się banków. Liczę jednak, że za miesiąc, półtora, doprowadzimy sprawę do końca — mówi Maciej Męclewski.

Zdaniem Adama Wielądka, szefa rady nadzorczej PKP, w grę wchodzi zakup 20 lokomotyw (pierwotny kontrakt opiewał na 50 sztuk), a realizacja kontraktu może być rozłożona na trzy lata.

— Na temat kredytu rozmawiamy z bankiem krajowym i zagranicznym — dodaje Adam Wielądek.

Spór o kontrakt na lokomotywy między PKP a Bombardierem trwa od kilku lat. Jednak szefowie obu firm są zgodni w dwóch kwestiach.

— Dopóki nie zobaczę pieniędzy, z pewnością nie zaczniemy ich produkować. Sprawę zawsze jeszcze można rozwiązać w sądzie — zaznacza Mirosław Szeleziński, szef Bombardiera w Polsce

Już wiele miesięcy temu Bombardier pozwał do sądu PKP, a kolej wytoczyła sprawę Bombardierowi. PKP twierdzą, że w pierwszym etapie współpracy to producent nie wywiązał się z kontraktu. Bombardier twierdzi, że wyprodukował lokomotywy, a fakt, że kolej ich nie odebrała, wywołał problemy finansowe fabryki. Uratowała ją sprzedaż włoskiemu kontrahentowi.

— Kolej bardzo potrzebuje lokomotyw. Jak najszybciej musimy zamówić lokomotywy dwusystemowe, niezbędne po wejściu Polski do UE — tłumaczy Maciej Męclewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PKP wracają do lokomotyw