PKP zaostrzyły kryteria zabezpieczania płatności
Zarząd PKP podjął radykalne zmiany w zakresie zabezpieczeń płatności za przewozy ładunków. Decyzja została podyktowana wzrostem długów za kolejowe przewozy towarowe, kłopotami z ich odzyskaniem oraz występującymi notorycznie opóźnieniami w bieżącym regulowaniu należności. Nowe zasady mogą utrudnić działalność firm korzystających z usług kolei.
Uchwałą zarządu PKP wprowadzono obowiązek wnoszenia kaucji gwarancyjnych i gwarancji bankowych, które zabezpieczają terminowe regulowanie należności. Kaucje wynoszą minimum 50 proc. miesięcznych obrotów dla nowych oraz nieterminowo regulujących płatności klientów i 25 proc. dla pozo- stałych.
Przyczyny...
Głównymi przesłankami do wprowadzenia obostrzeń były m.in. trudna sytuacja finansowa PKP wynikająca z braku środków pieniężnych należnych z tytułu świadczonych usług przewozowych i tworzenie przez PKP nowych spółek (także przewozowych). Powodzenie działalności nowych spółek jest zależne w głównej mierze od zapewnienia bieżących płatności za świadczone przez nie usługi.
— Realizacja programu restrukturyzacji PKP w zakresie finansów oparta jest na kredytach i obligacjach gwarantowanych przez Skarb Państwa na cele określone ustawą z września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, co ogranicza wykorzystanie tych środków na działalność bieżącą PKP — twierdzi Janusz Mincewicz z DKPT Cargo.
...i skutki
Zarząd PKP wprowadził również do wszystkich umów zapisy wyłączające prawo do wzajemnych potrąceń zobowiązań i należności bez zgody PKP Cargo. Od tej pory bezwzględnie stosowana będzie zasada rozwiązywania umów z klientami zadłużonymi oraz wprowadzania dla nich ograniczeń przewozowych. Ponadto PKP postanowiły stosować prawo zastawu na przesyłce, zintensyfikować sprzedaż wierzytelności dłużników oraz występować z wnioskiem o upadłość niektórych dłużników.
— Rozesłaliśmy już do wszystkich klientów propozycję aneksów do obowiązujących umów, które wprowadzą wszystkie zmiany w życie. Brak ich akceptacji będzie jednoznaczny z rozwiązaniem umów w okresie wypowiedzenia — tłumaczy Janusz Mincewicz.
Zapewnia on, że taka decyzja była konieczna dla udrożnienia zatorów płatniczych i wyegzekwowania należności od niesolidnych partnerów. Bez tego restrukturyzacja przedsiębiorstwa byłaby niemożliwa.
Negocjacje warunków
Zdaniem Janusza Mincewicza, takie zmiany nie powinny utrudnić działalności rzetelnym i terminowo regulującym należności klientom.
— Nasi klienci dzwonią tylko po to, aby dowiedzieć się, na czym polegają zmiany — uzupełnia.
Innego zdania jest Tadeusz Zasadziński, zastępca dyrektora w Trade Trans.
— Takie posunięcie na pewno utrudni działalność firmom korzystającym z usług kolei w zakresie transportu towarów. Otrzymaliśmy nowe warunki i w tej chwili prowadzimy z koleją rozmowy — mówi.
Marcin Bołtryk
[email protected] tel. (22) 611-62-71