Płace jawne dla każdego

opublikowano: 23-09-2018, 22:00

Mimo oporu wielu pracodawców transparentność wynagrodzeń stanie się koniecznością. Wymusi ją pokolenie wchodzące właśnie na rynek pracy.

Temat jawności płac jest poruszany coraz częściej — w całej Europie. Dla pracodawców z Wielkiej Brytanii zawieranie w ofertach informacji o wynagrodzeniach jest standardem, a w Finlandii pytanie o zarobki współpracowników można przesłać do urzędu skarbowego. W Polsce publiczna informacja o widełkach płacowych wciąż jest rzadkością, a — jak wynika z badań Hays Poland — to właśnie danych o wysokości zarobków najbardziej brakuje rodakom w ofertach pracy.

Tymczasem w Sejmie został złożony projekt nowelizacji Kodeksu pracy, dotyczący nałożenia na pracodawców obowiązku informowania w ogłoszeniach rekrutacyjnych o wysokości oferowanego wynagrodzenia. Sytuacja budzi obawy wśród zatrudniających, którzy boją się m.in. wzrostu kosztów pracy — zarówno jeśli chodzi o nowych, jak i dotychczasowych pracowników firmy. Zdaniem Anny Podolskiej z Hays Poland są one nieuzasadnione.

— Rolą rekrutera jest poznanie doświadczenia i umiejętności kandydata, a także ocena, czy jego oczekiwania finansowe są zgodne ze standardami rynku i budżetem. Jeśli nie, to kolejnym krokiem jest próba negocjacji — tłumaczy Anna Podolska.

Warto podkreślić, że upowszechnienie informacji o poziomie wynagrodzeń może przede wszystkim przyśpieszyć i usprawnić procesy rekrutacyjne. W konsekwencji zapewni to firmom satysfakcjonujący napływ aplikacji od kandydatów, którym odpowiadają określone warunki.

Opór przed proponowaną nowelizacją wynika też z braku gotowości na transparentność płac. W polskiej kulturze wysokość zarobków jest wciąż rozpatrywana w kategorii tabu. Z drugiej strony — przedstawiciele najmłodszych pokoleń, którzy rozpoczynają drogę zawodową, mają inne oczekiwania. Dla nich transparentność oraz elastyczność plasują się tak samo wysoko. Z tego względu pracodawcy, prędzej czy później, będą musieli dostosować swoją strategię do ich preferencji.

Weź udział w konferencji "Employer Branding w praktyce", 6-7 grudnia 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Waluty / Płace jawne dla każdego