Plajty zdarzają się wszędzie i wszystkim

Małgorzata Birnbaum
04-08-2003, 00:00

Bankructwa to normalna sprawa. Tyle tylko, że plajty w branży turystycznej są po prostu bardziej spektakularne — uważa Bożena Cossy, właścicielka Prestige Incentives, organizatora wyjazdów na zlecenie.

„Puls Biznesu”: Dlaczego tak dużo biur podróży bankrutuje w środku sezonu?

Bożena Cossy: Właśnie teraz biurom, którym się nie powiodło, zaczyna brakować pieniędzy. Dlatego wszystkim naszym klientom radzimy: jeśli wybierają last minute, to tylko na początku sezonu! Touroperatorzy kontraktują hotele i przeloty na cały sezon. W tym roku nawet w wakacje, czyli w szczycie, nie ma wystarczającej liczby klientów i zaczyna brakować pieniędzy. Czartery lotnicze trzeba zamówić z góry i jeśli jest za mało klientów, biura ponoszą straty. LOT i Air Polonia nie chcą sprzedawać miejsc detalicznych. Dlatego moja firma, która wycofała się z organizacji wycieczek czarterowych, musi kupować bilety od innych biur.

A czy mamy do czynienia ze zjawiskiem dumpingu?

To się zaczęło kilka lat temu, kiedy do Polski weszły duże biura, jak Scan Holidays czy TUI. Wiadomo, że teraz klienci szukają jak najtańszych wyjazdów. Ale przecież przelot nie może kosztować mniej niż 150 USD. Jeśli wartość wycieczki nie jest wyższa od tej kwoty, to znak, że organizator dopłaca. Słyszałam jednak, że nawet taki gigant jak TUI chce się wycofać z ofert last minute.

Czy przynależność biura do izby turystyki wystarczy, by klienci mogli czuć się bezpiecznie?

Nie. I tak wszystkie biura muszą mieć zezwolenia i ubezpieczenia. Koncesje na działalność odnawiane są co roku i nie można mieć zaległości finansowych. Nie można też z góry przewidzieć bankructwa, gdy właściciel firmy okazuje się oszustem. Bankructwa zdarzają się we wszystkich krajach i we wszystkich branżach. Upadki biur podróży są po prostu bardziej spektakularne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Birnbaum

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Plajty zdarzają się wszędzie i wszystkim