Planet Cash jedzie do Chorwacji

Wojciech Boczoń
05-03-2018, 22:00

IT Card ma apetyt na zagranicę. Wiosną postawi bankomaty na Bałkanach, a potem ruszy do Czech i na Słowację.

IT Card, która budowę sieci bankomatów rozpoczęła w 2014 r. od przejęcia 300 maszyn marki Planet Cash4you, ma ich już 3,6 tys. i obsługuje kolejne 2,6 tys., m.in. w sektorze spółdzielczym. Teraz spróbuje sił za granicą.

W lutym należąca do grupy spółka Planet Cash podpisała umowę o współpracy z chorwackim Privredna Banka Zagreb (PBZ). Bank, należący do włoskiej grupy Intesa Sanpaolo, obsługuje 2 mln klientów, ma 200 placówek i sieć 700 bankomatów. Wkrótce przybędzie kolejne 100 urządzeń. Montaż pierwszych z logo Planet Cash rozpocznie się wiosną. Kosztu inwestycji firma nie ujawnia. Osoba związana z branżą twierdzi, że postawienie bankomatuto wydatek w granicach 10 tys. EUR, więc 100 maszyn kosztuje około 1 mln EUR.

Jeszcze w tym roku IT Card zamierza wejść na kolejne rynki — czeski i słowacki.

— Chcemy pozyskiwać kolejnych partnerów, rozszerzać usługi i budować sieć w całymregionie. Widzę ogromny potencjał dalszego rozwoju w Europie — mówi Jarosław Chrzanowski, prezes IT Card. Eksperci zwracają uwagę, że ekspansja jest ryzykowna.

— Rynek bankomatowy w Europie Środkowej i na Bałkanach jest nasycony, więc wejście polskiego operatora do innych krajów jest obarczone sporym ryzykiem i wymaga bardzo dobrego przygotowania organizacyjnego, a przede wszystkim marketingowego — mówi Zbigniew Jancewicz, kierownik zespołu w departamencie sieci i optymalizacji procesów w PKO BP.

Jego zdaniem, nawiązanie współpracy z lokalnym bankiem stwarza jednak okazję pozyskania klientów do swojej sieci.

— Obserwując zachowanie osób korzystających z urządzeń samoobsługowych na rynku polskim, zauważamy ich przywiązanie do danej sieci i wybór w pierwszej kolejności urządzeń, w których nie jest pobierana prowizja, a w drugiej — najbardziej rozpoznawanych na rynku marek. Dlatego tak dużą wagę będzie miało odpowiednie wypromowanie urządzeń IT Card na nowym rynku — mówi Zbigniew Jancewicz. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA - Marek Szafirski, prezes Euronetu Polska

Klucz do sukcesu

Wejście nowych podmiotów, szczególnie z branży finansowej, na rynki zagraniczne wiąże się z różnymi wyzwaniami i ryzykiem. Każdy kraj charakteryzuje się odmiennymi mechanizmami rynkowymi i społecznymi. Przykładowo Turcja jest państwem, w którym nowe technologie w finansach zagościły na dobre, a w bankomatach można nie tylko wypłacić gotówkę, zakupić ubezpieczenie turystyczne czy zrealizować przekaz, ale również zalogować się do konta z wykorzystaniem technologii biometrycznej.

Kluczem do sukcesu firmy za granicą jest rozpoznanie potrzeb rynkowych, dostosowanie do nich oferty produktowej i zapewnienie wysokiej jakości usług. Najważniejsze jest zdobycie i utrzymanie zaufania klientów — instytucjonalnych i końcowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Boczoń

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Planet Cash jedzie do Chorwacji