Po miesiącach oczekiwania wczoraj podczas warszawskiej konferencji Startup Summit zainaugurowane zostały „Platformy startowe dla nowych pomysłów”.

To główny instrument programu Polska Wschodnia, który ma wesprzeć zakładanie firm i wzmocnienie konkurencyjności młodego biznesu w tym makroregionie (obejmuje woj. lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko- -mazurskie). Młodzi start-upowcy dostaną pomoc w postaci m.in. doradztwa, mentoringu i bezzwrotnych dotacji. Na pilotaż przeznaczono 20 mln EUR, a budżet całego programu to aż 200 mln EUR.
— Platformy startowe to innowacyjny, kompleksowy mechanizm i jeden z flagowych programów kierowanych do środowiska start-upów. Liczymy, że dzięki niemu w znaczący sposób zniwelowane zostaną bariery, które powstrzymują młodych ludzi przed rozwijaniem biznesu w Polsce Wschodniej, a liczba firm działających w obszarach nowych technologii będzie systematycznie rosnąć — mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), czyli instytucji, która będzie koordynowała działania w ramach programu.
Przez edukację…
Kto skorzysta z Platform i jak będzie działał system wsparcia? W programie mogą wziąć udział osoby do 35. roku życia z całego kraju, które mają pomysł na innowacyjny biznes i chcą go rozwijać w Polsce Wschodniej. Ze swoimi koncepcjami zgłaszają się do wybranych ośrodków innowacji, które będą pełniły rolę tzw. animatorów Platform startowych (np. inkubatory przedsiębiorczości, parki naukowo-technologiczne). Nabory będą organizowane na poziomie regionalnym podczas wydarzeń dla młodych firm (na wzór Start-up Weekend lub Start-up Lab Workshop).
Przedstawione propozycje powinny zawierać innowacyjne rozwiązania, które znajdą zastosowanie w życiu codziennym lub praktyce gospodarczej. Te pomysły będą analizowane podczas panelu ekspertów z udziałem przedstawicieli biznesu, sektora finansowego i ekspertów mających doświadczenie w ocenie biznesplanów innowacyjnych przedsięwzięć. Selekcję przejdą tylko najlepsze projekty.
— To będzie weryfikacja pomysłów pod kątem szans rynkowych. Następujące potem usługi szkoleniowe i doradcze pomogą pokierować dalszym rozwojem start-upu. Trzeba podkreślić, że potencjał drzemiący w młodych ludziach z Polski Wschodniej jest ogromny. Ta kreatywność powiązana z wyborem właściwego modelu biznesowego może przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstw na skalę nawet globalną — dodaje Bożena Lublińska-Kasprzak.
Dla każdego wybranego pomysłu powstanie indywidualny program inkubacji, którego celem będzie ostateczne przygotowanie zweryfikowanego rynkowo, rentownego modelu biznesowego.
W ramach pomocy przedbiznesowej młodzi start-upowcy skorzystają m.in. z wyspecjalizowanego doradztwa, mentoringu, coachingu i usług wynikających z zapotrzebowania firm (m.in. techniczne, inżynierskie, prawne, informatyczne i marketingowe). Ten okres pracy nad rozwojem pomysłu do powstania dopracowanego produktu lub usługi może trwać maksymalnie do dziesięciu miesięcy.
…do dotacji
Kiedy przedsiębiorca przeszedł już przez ten etap, ma gotową innowację i opracowanywraz z ekspertami model biznesowy, może ubiegać się o dotację na wejście na rynek i początkową fazę działania firmy. Finansowanie będzie pochodziło z poddziałania 1.1.2 „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej” — kontynuacji Platform startowych.
Każdy przedsiębiorca będzie mógł dostać od 50 tys. do nawet 800 tys. zł. Pierwsze konkursy z grantami są planowane na drugi kwartał przyszłego roku. Patronem medialnym konferencji Startup Summit inaugurującej „Platformy startowe dla nowych pomysłów” jest „Puls Biznesu”.