Czytasz dzięki

Płatności przyszłości

opublikowano: 29-11-2019, 06:00
aktualizacja: 29-11-2019, 06:05

Amerykanie nadal płacą kartami i czekami, Europa lubu płatności zbliżeniowe, Afryka płaci smsami. Chiny są już w innym wymiarze. Jak wygląda rynek płatności i w jakim kierunku zmierza?

W październiku 2012 r. British Payments Council opublikowała raport „Pay Your Way 2025” o tym, jak Brytyjczycy będą płacić za 10 lat. Załączono do niego prognozę futurologa Iana Pearsona, który próbował odgadnąć jaki będzie rynek płatności aż w 2050 r. Przepowiadał on, że już około 2040 r. pieniądze będą przesyłane po prostu myślą. To z kolei stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo PIN-kodów, które zdalnie będzie można „sczytać” z myśli właściciela. Naprzeciw tym obawom wyszła Motorola opracowując naklejkę przypominającą tatuaż, wyposażoną w mikroantenkę i mikroprocesor do generowania loginów i haseł. Koncern ogłosił, że pracuje nad tabletką, która po zażyciu, wchodząc w reakcję z sokami żołądkowymi, emituje 18 bitowy sygnał wykorzystywany do autentykacji płatności. Problem PIN szybciej od tabletek rozwiązała biometria, która jest coraz powszechniej wykorzystywanym narzędziem autentykacji i zabezpieczeń płatności.

W ciągu ostatnich 10-12 lat rynek płatności zmienił się bardziej niż przez całe półwiecze licząc od lutego 1950 r., kiedy Frank McNamara nie zabrał portfela na lunch i wymyślił kartę Diners Club. Obecnie można płacić kartą, telefonem, brelokiem, selfie, odciskiem dłoni i palca, samochody same płacą na bramce parkingowej, a wkrótce zakupy zamówi dla nas i zapłaci za nie lodówka.

Dość łatwo można wyobrazić sobie koniec karty płatniczej w formie plastiku, bo jest to instrument płatniczy, który znajduje się w fazie schyłkowej. W Afryce karty nigdy nie były w użyciu, bo tam standardem są płatności mobilne. Z drugiej strony w bogatych Niemczech rządzi gotówka i jest to kraj mocno zapóźniony pod względem innowacji płatniczych, To samo Amerykanie, którzy dzisiaj toczą dyskusje znane w Polsce dekadę temu, czy płatności zbliżeniowe mają sens, skoro płatność zwykłą kartą jest taka wygodna. Dodajmy, że Amerykanie nie mają kart z czipami, tylko wciąż na podpis.

No i wreszcie Chiny, które osiągnęły niebywały stopień cyfryzacji usług płatniczych, zaszytych w dwóch popularnych w kraju aplikacjach, za pomocą których można kupić wszystko.

O tym jak wygląda rynek płatniczy i w jakim kierunku zmierza rozmawiam z Aleksandrem Naganowskim, dyrektorem ds. rozwoju usług cyfrowych w Mastercard, Bartoszem Beresteckim, prezesem PayU, Wojciechem Bolanowskim, który od kilku lat pracuje w bankach arabskich oraz z Januszem Diemko, ekspertem rynku płatniczego.

Wszystkie odcinki dostępne są na pb.pl/dosluchania oraz w Twojej aplikacji podcastowej, np. Spotify.

Frankowicze kontra banki
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
×
Frankowicze kontra banki
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany co dwa tygodnie
Kamil Zatoński
Informacje dla zadłużonych we franku szwajcarskim. Rozstrzygnięcia z sal sądowych, opinie prawników, bankierów i zainteresowanych problemem
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane