Play zwiększa masę

Telekom poprawił wyniki w trzecim kwartale. Na nowych regulacjach roamingowych stracił mniej od konkurentów.

rzed lipcowym debiutem giełdowym Playa analitycy zwracali uwagę, że to dobry moment na sprzedaż spółki przez głównych akcjonariuszy, bo już wkrótce może wyczerpać się jej potencjał do poprawy wyników i zwiększania bazy klientów. Opublikowany we wtorek raport za trzeci kwartał pokazuje, że potencjał jeszcze się nie wyczerpał.

Zobacz więcej

NA KURSIE: Play, którym kieruje Jørgen Bang-Jensen, na razie realizuje wszystkie zapowiedzi sprzed lipcowego debiutu, który był największym na warszawskiej giełdzie od lat. W przyszłym roku ma do zrealizowania obietnicę najważniejszą — wypłatę 650 mln zł dywidendy. Fot. Marek Wiśniewski

Udział rynkowy najmłodszego z dużych operatorów mobilnych, liczony kartami SIM, wynosi już 28,5 proc. i jest o 0,5 pkt. proc. wyższy niż na koniec pierwszego półrocza. Play ma 14,9 mln klientów, czyli o 1,7 proc. więcej niż rok wcześniej, z czego 12,4 mln to klienci aktywni, czyli tacy, którzy korzystali z usług w ciągu ostatnich 90 dni. W ciągu ostatnich trzech miesięcy Playowi przybyło 261 tys. klientów i, licząc całą bazę, jest on obecnie największym operatorem mobilnym w kraju, przez Orange. Play miał w trzecim kwartale 1,72 mld zł przychodów, czyli o 9,9 proc. więcej niż rok wcześniej i o 2,2 proc. więcej, niż oczekiwali analitycy. Zysk na poziomie EBITDA wzrósł o 1,6 proc., do 495,6 mln zł. W prezentacji dla inwestorów spółka podaje, że wzrost wynika z „dźwigni operacyjnej i efektu skali”.

— Wyniki Playa są bardzo zbliżone do konsensu, za jedyne negatywne zaskoczenie można uznać ujemny kapitał obrotowy. Na plus zaskoczyło natomiast, że koszt nowych regulacji roamingowych był najmniejszy wśród czterech głównych operatorów mobilnych w Polsce, co spółka tłumaczyła agresywnymi renegocjacjami stawek. Średni przychód na klienta jest stabilny, a wyniki kolejnego kwartału powinny być lepsze m.in. dlatego, że odejdą koszty, związane z ofertą publiczną, które w trzecim kwartale były jeszcze znaczące — ocenia Paweł Puchalski, szef działu analiz DM BZ WBK. Spółka podała w raporcie, że zniesienie opłat za roaming dla klientów na terytorium Unii Europejskiej przełożyło się na zmianę przychodów i kosztów o 57 mln zł rok do roku, a generowany przez użytkowników ruch za granicą był „nieco większy od oczekiwań”. Przypomnijmy, że wcześniej o wpływie roamingu na wyniki mówili pozostali duzi operatorzy— w przypadku Orange ujemny wpływ na wynik EBITDA sięgnął 73 mln zł, Cyfrowy Polsat mówił o 62 mln zł, a T-Mobile Polska o 58 mln zł. Play podtrzymywał założenia finansowe sprzed debiutu. Spodziewa się jednocyfrowego wzrostu przychodów, poprawy skorygowanej marży EBITDA i nakładów inwestycyjnych poniżej 700 mln zł.

— Nasze wyniki w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy są zgodne z wytycznymi na cały 2017 r., które zostały przedstawione w prospekcie emisyjnym — mówi Jørgen Bang-Jensen, prezes Playa.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Telekomunikacja / Play zwiększa masę