Playstation 4 zagra pod choinką

MGA, FOT. BLOOMBERG
opublikowano: 22-02-2013, 00:00

Do starcia gigantów rynku konsol do gry — Sony oraz Microsoftu — miało dojść podczas czerwcowych targów E3 w Los Angeles.

Japońska firma uderzyła marketingowo pierwsza i w nocy ze środy na czwartek pokazała światu konsolę nowej generacji — Playstation 4. Wprowadzi ten produkt do sprzedaży pod koniec roku, pokazała kilka gier oraz nowy kontroler. Choć pierwszy ruch należał do Sony, dopiero pod koniec tego roku będzie wiadomo, kto rozda karty na rynku konsol przez kilka lat. Nowe urządzenia tego typu są wypuszczane raz na dekadę. Do premiery Xbox 360 doszło w 2005 r., a Playstation 3 — rok później (każde z tych urządzeń sprzedało się w liczbie ponad 70 mln sztuk). Dla samego Sony projekt nowej konsoli jest niezmiernie ważny finansowo. Sukces lub porażka zadecyduje o przyszłości japońskiej firmy, która generuje gigantyczne straty (w 2011 r. ponad 5 mld USD) i ostro tnie zatrudnienie.

Zobacz więcej

FOT. BLOOMBERG

Nie tylko do grania

Postęp technologiczny spowodował, że konsole starej generacji były coraz bardziej przestarzałe. Dlatego Sony i Microsoft od dwóch laty pracują nad nowymi urządzeniami oraz dodatkowymi funkcjami. Konsole przestały już bowiem służyć wyłącznie do grania. W USA oraz w Europie Zachodniej coraz częściej zastępują komputer. Umożliwiają surfowanie po internecie, wypożyczanie filmów, dostęp do płatnych treści telewizyjnych. Mało tego. Wprowadzenie kontrolerów ruchowych (Move i Kinect) przekształciło gry na konsoli w rodzinną rozrywkę. Dlatego przedstawiciele Sony podczas nocnego pokazu dużo mówili nie tylko o grach, ale też o dodatkowych możliwościach. Oprócz budowania wokół konsoli społeczności Sony postawiło także na streaming, który umożliwi granie na żywo w czasie rzeczywistym. Nie wiadomo, czy na choinkę nową konsolę będą mogli kupić klienci z Polski. Sony nie ujawniło zasięgu terytorialnego sprzedaży podczas premiery. Dlatego nie można wykluczyć, że w Europie debiut nastąpi później. Nie wiadomo także, ile konsola może kosztować, co może zdecydować o sukcesie na takim rynku, jak Polska.

Polski akcent

Premiera Playstation 4 miała także polski akcent. W gronie producentów gier, którzy już pracują nad grami na nową konsolę, znalazło się kilka firm z Polski, w tym trójka największych producentów: CD Projekt, City Interactive i Techland.

— Jakiś czas temu zostaliśmy zaproszeni do grona studiów deweloperskich, którym Sony umożliwiło wczesny dostęp do technologii Playstation 4. To był dla nas naprawdę ekscytujący moment, ale niestety nie mogliśmy się tym podzielić z naszymi fanami. Teraz możemy już oficjalnie powiedzieć, że „Wiedźmin 3” wyjdzie na nową konsolę Sony — mówi Adam Badowski, szef studia CD Projekt RED.

Teraz piłka po stronie Microsoftu. Jeśli będzie chciał przejąć inicjatywę w wyścigu o prymat na rynku konsol, to powinien nowego Xboksa pokazać przed targami E3.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MGA, FOT. BLOOMBERG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu