Dopełnieniem rankingu „100 Kobiet Biznesu” jest plebiscyt „Kobieta Biznesu”, w którym czytelnicy „Pulsu Biznesu” i portalu Bankier.pl wybierają najlepszą, ich zdaniem, bizneswoman. W tym roku rywalizowały menedżerki z międzynarodowych korporacji, właścicielki małych i średnich firm, a nawet wynalazczyni. Nominowaliśmy: Małgorzatę Bieniaszewską (MB Pneumatyka), Kamilę Chytil (MoneyGram), Monikę Cupiał-Zgryzek (Tele-Fonika Kable), Joannę Erdman (ING Bank Śląski), Katarzynę Majewską (Citi Handlowy), Grażynę Piotrowskę-Oliwę (Virgin Mobile), Izabelę Sadowską (Lubimyczytac.pl), Ewę Szmidt-Belcarz (Empik), Małgorzatę Szturmowicz (Idea Bank), Patrycję Wizińską-Sochę (Nestmedic). Trzy pierwsze miejsca, po podsumowaniu ponad 5000 głosów internautów, zajęły:
Miejsce 1: KAMILA CHYTIL: MONEYGRAM
Zespół jest ważniejszy niż jednostka
1Karierę zaczynałam jako analityk. Praca ta z jednej strony wymagała ścisłego wykształcenia i kompetencji, a z drugiej — umiejętności nawiązania relacji z ludźmi i przedstawiania wyników swojej analizy w jasny i zrozumiały sposób. Moi menedżerowie dostrzegli we mnie zdolność formułowania strategii i coraz częściej zapraszali na spotkania, podczas których poznawałam coraz więcej osób ze świata biznesu.
Tak trafiłam do FIS, światowego gracza FinTech, gdzie przez 12 lat pracowałam nad rozwojem alternatywnych kanałów i serwisów płatniczych w sklepach. W 2015 r. zaczęłam pracę w MoneyGram. To była dla mnie naturalna zmiana, ponieważ firma świadczy usługi klientom spoza sektora bankowego. Początkowo nadzorowałam rynek amerykański, kanadyjski i region Karaibów.
Do zarządu dołączyłam w maju 2016 r. i teraz odpowiadam za część operacyjną światowego biznesu MoneyGram. Na co dzień zarządzam dużymi grupami osób pracujących w kilku odległych miejscach. Uważam, że najważniejszym zadaniem każdego menedżera jest dostrzeganie talentu w innych osobach i tworzenie zespołów, które sprawnie razem pracują. Nikt nie robi wszystkiego świetnie, więc urozmaicona grupa razem jest w stanie osiągnąć więcej. Pod warunkiem, że jest dobrze dobrana. Już dawno temu nauczyłam się, że zespół jest ważniejszy niż nawet najwspanialsze jednostki.
Moim zdaniem menedżerowie w firmie, niezależnie od tego, czym się zajmują, powinni mieć większą wiedzę o podstawowych systemach, dzięki którym funkcjonuje ich biznes. Wydaje mi się, że polski system edukacyjny wypuszcza bardzo dobrze wykształconych pracowników, ale raczej w bardzo ograniczonych specjalizacjach. Tymczasem świat biznesu cały czas się zmienia i wiedza o tym, jak działają systemy transakcyjne, płatnicze czy komunikacyjne, pomogłaby menedżerom z branży finansowej rozwiązywać ich codzienne problemy. Bez podstawowej wiedzy o tym, co i jak działa, tracą czas na spotkaniach projektowych ze specjalistami i nie są w stanie aktywnie uczestniczyć w strategicznych dyskusjach.
Bycie kobietą nigdy nie przeszkadzało mi w rozwoju zawodowym. Wręcz przeciwnie, uważam, że pomogło mi to w karierze. Zazwyczaj byłam jedną z niewielu, jeśli nie jedyną kobietą w grupie menedżerów i w związku z tym łatwiej było mi się wyróżnić. Kiedy kończyłam studia MBA, kobiety stanowiły zaledwie 20 proc. mojego rocznika. Byłam więc atrakcyjnym potencjalnym kandydatem dla tych firm, którym zależało na różnorodności pracowników. Młodym ludziom radziłabym przede wszystkim poznać swoje dobre i złe strony, ponieważ ta wiedza pomoże więcej osiągnąć. Trzeba znaleźć swój talent i pielęgnować go każdego dnia. To może być na przykład umiejętność przygotowywania prezentacji czy przemawiania do większej grupy. Ważne, żeby robić to najlepiej, jak tylko się potrafi.
Miejsce 2: EWA SZMIDT-BELCARZ: EMPIK
Specjalistka do spraw kultury
Do Empiku na stałe trafiłam na początku 2015 r., ale wcześniej przez dwa lata wspierałam grupę EMF i Empik jako doradca, będąc partnerem firmy McKinsey&Company. Ponad rok temu, po moim dołączeniu, wypracowaliśmy nową misję Empiku jako firmy. Mamy dawać ludziom radość z odkrywania kultury i rozwijania pasji. Mam przyjemność kierować jedną z najlepiej rozpoznawalnych polskich marek i największą tego typu siecią w Polsce, ale przede wszystkim pracować z fantastycznym zespołem. W pracy preferuję partnerskie relacje, bezpośrednią komunikację i pracę zespołową. Jestem przeciwniczką hierarchii i biurokracji. Dla mnie ważne są energia, pasja, radosna atmosfera, poczucie misji i wiara, że to, co robimy, jest ważne i ma sens. Bardzo się cieszę, że mogę spełniać się w roli prezesa Empiku i łączyć to z byciem mamą dwojga maluchów.
Miejsce 3: Izabela Sadowska, prezes firmy Lubimyczytac.pl
Z miłości do książek
Przed Lubimyczytac.pl pracowałam w agencji reklamowej, ale byłam też blisko związana z rynkiem książki: prowadziłam kilka księgarń internetowych, organizowałam spotkania autorskie, a podczas studiów byłam księgarzem. Jako współwłaścicielka małej agencji PR w Poznaniu realizowałam projekty kulturalne. Później pojawiło się Lubimyczytac.pl i pochłonęło całą moją uwagę i czas. Bardzo ufam całej naszej ekipie. Zakładam, że każdy jest specjalistą w swojej dziedzinie i staram się konsultować z poszczególnymi działami prace, plany i zadania. Czasami jednak ujawniają się we mnie gorsze cechy charakteru jedynaczki i wtedy lubię postawić na swoim. Jeżeli już każdy z czytających Polaków będzie korzystał z serwisu i/lub aplikacji Lubimyczytac.pl, a nasze serwery i infrastruktura będą wytrzymywały taki ruch, to chciałabym na jakiś czas zaszyć się na małej tropikalnej wyspie ze stosem książek (lub z czytnikiem pełnym ebooków)
i nadrobić zaległości czytelnicze. [AGO, FOT. WOJCIECH ROBAKOWSKI]