Po pierwsze planuj, po drugie patrz daleko

Ranking „PB”: Gazele Biznesu z południa Polski nie ograniczają się do działania na rynkach lokalnych. Mimo różnorodności branż ich wspólną cechą jest umiejętność trafnego planowania kolejnych posunięć w biznesie

Prawie pół tysiąca gości zgromadziła gala Gazel Biznesu województw świętokrzyskiego, podkarpackiego i małopolskiego, zorganizowana w krakowskiej Starej Zajezdni. Laureaci trzech regionalnych podrankingów chętnie dzielili się informacjami o kondycji i planach swoich firm.

Wyświetl galerię [1/7]

WSPARCIE AGENTÓW: Za granicą sprzedajemy za pośrednictwem agentów, którzy kupują od nas słone przekąski i sami znajdują dla nich nabywców — tłumaczyli Piotr Midor, dyrektor generalny (z prawej), oraz Grzegorz Mosio, menedżer ds. technologii i jakości firmy Aksam. FILIP WYPORSKI

Poza własne podwórko

Na dwóch rynkach działają zakłady mięsne Brado 2 z Tomic.

— Specjalizujemy się w uboju drobiu. Kurczaki sprzedajemy na rynku krajowym, a kury z likwidacji stad niosek dostarczamy na rynki państw afrykańskich. Tamtejsi odbiorcy wolą mięso starszych ptaków, które ma bardziej zwartą strukturę i inaczej zachowuje się po rozmrożeniu. W ekspansji na zagraniczne rynki wspiera nas pośrednik z Holandii — mówił Adam Socha, prezes Brado 2. Afryka okazała się interesująca również dla spółki Aksam z Osieka, wytwarzającej słone przekąski. Piotr Midor, dyrektor generalny firmy, oraz Grzegorz Mosio, menedżer ds. technologii i jakości, opowiadali o różnych upodobaniach konsumentów, zależnie od wieku i kraju pochodzenia.

— Ludzie młodzi wolą raczej chipsy, a nieco starsi precle i słone paluszki, musimy się do tego stale dostosowywać — mówił Piotr Midor.

— Około 30 proc. naszej produkcji trafia na eksport, do takich państw jak Niemcy, Wielka Brytania, a nawet Republika Południowej Afryki — to bardzo rozwinięty i wymagający rynek — mówił Grzegorz Mosio. Ciekawy sposób na „eksport” swoich usług znalazła firma City Tour z Krakowa, która specjalizuje się w obsłudze krajowego ruchu turystycznego, a konkretnie w organizacji wycieczek dla turystów

zagranicznych po Krakowie i okolicach. Firma co roku obsługuje około 160 tys. turystów anglo- i hiszpańskojęzycznych, a także Włochów i Francuzów.

— Próbowaliśmy działać także w Warszawie, ale tam jest inny turysta — przede wszystkim biznesowy. Dlatego zrezygnowaliśmy i teraz stawiamy na czeską Pragę. Założyliśmy nową firmę wraz z czeskim wspólnikiem i będziemy organizować wycieczki po stolicy Czech. Tam przyjeżdża cztery razy więcej turystów niż do Krakowa, liczymy, że część z nich uda nam się zainteresować także naszym miastem — mówił Rafał Moryto, prezes i właściciel City Tours.

Również firma A-U Distribution Poland, zwyciężczyni świętokrzyskiego rankingu Gazel Biznesu, której domeną jest dystrybucja sprzętu AGD, RTV i komputerowego oraz elektroniki użytkowej, nie ogranicza się do biznesu w kraju.

— Coraz aktywniej działamy na Ukrainie. Dostarczamy tam elektronikę i AGD, a importujemy mus jabłkowy, który następnie reeksportujemy. Ukraina to bardzo duży rynek, mało uczęszczany przez firmy z Polski, dlatego naszą działalność za granicą ograniczamy na razie właśnie do tego kraju — mówił Arkadiusz Głąb, prezes A-U Distribution.

W ślad za postępem

Na krajowym rynku skupia się natomiast firma Perforacja, która, jak wskazuje nazwa, wytwarza i dystrybuuje blachy perforowane stosowane w budownictwie, przemyśle motoryzacyjnym, chemicznym i wielu innych dziedzinach.

— Blachy perforowane znajdują coraz nowe zastosowania. Dlatego zamiast szukać odbiorców za granicą, stale śledzimy postęp technologii i docieramy do nowych grup klientów, którym nasze blachy są potrzebne w kraju — tłumaczył Jarosław Jurek z Perforacji.

Również dla laureatki pierwszego miejsca w województwie podkarpackim, czyli firmy Karpat-Bud, Polska pozostaje głównym rynkiem, mimo że jej ekipy realizują także kontrakty na roboty betoniarskie w Niemczech.

— Koncentrujemy się na rynku krajowym, poszukując jednak coraz bardziej ambitnych zleceń, takich, jakim niewątpliwie była budowa Centrum Wystawienniczo- Kongresowego Jasionka w Rzeszowie. Bardzo ważne jest dla nas stałe doskonalenie zawodowe naszych specjalistów, których na szczęście jeszcze w regionie nie brakuje — mówiła Lucyna Rajman, prokurent spółki Karpat-Bud.

Niezależnie od wielkości, specjalizacji i rynków, na których działają, Gazele Biznesu z południa Polski w większości pozytywnie oceniają miniony rok i swoją kondycję. Jest więc duża szansa, że gościnna hala Starej Zajezdni za rok znów wypełni się przedsiębiorcami świętującymi kolejne sukcesy.

 

Partner strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: PZU PKN ORLEN

Play dla Firm Krajowy Rejestr Długów: DPD Polska

Partner regionalny: Grupa PGD

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Kowalczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Rejestracja zamknięta / Po pierwsze planuj, po drugie patrz daleko